Відділ освіти Мостиської районної державної адміністрації
|
Опис
досвіду
роботи
заступника директора з
навчально-виховної роботи
Мостиська Другої ЗОШ І-ІІст.
Місик Марії Михайлівни
|
2017
Тема: «Формування
життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи».
Адреса
досвіду: Мостиська Друга ЗОШ І-ІІ ступенів, Мостиського району .
Автор: Місик Марія Михайлівна
"Якщо
ви хочете, щоб педагогічна праця давала вчителеві насолоду, щоб повсякденне
проведення уроків не перетворювалося на нудну, одноманітну повинність, виведіть
кожного вчителя на щасливу стежку дослідника."
В.Сухомлинський
Одним із
найоптимальніших шляхів організації освітнього процесу – це впровадження інтерактивних методів, під якими розуміємо
взаємозалежну спільну діяльність усіх учасників освітнього процесу, під час
якої всі вони поринають у реальну атмосферу співпраці для спільного розв’язання
проблем.
Інтерактивна
модель навчання орієнтує учасників процесу на тотальний прояв творчої
активності, відкрите спілкування, колективне напрацювання стратегії та
координацію спільних дій. Саме активні та інтерактивні форми методичної роботи
полегшують процес набуття педагогами нового досвіду, сприяють засвоєнню нових знань,
розвитку активності, ініціативності, творчості кожного вчителя , поліпшують
емоційний фон спілкування.
Сьогодні головними завданнями оптимізації методичної роботи єуникнення
формалізму, розвиток творчого потенціалу кожного вчителя, створення належних
умов для самоосвіти та самовдосконалення педагогічного колективу. На заступника
директора з навчально - виховної роботи
покладено важливе завдання бути лідером професійного розвитку педагогів,
відчувати потреби кожного вчителя і шкільного колективу в цілому. Для того щоб побудувати
методичну роботу з педагогічними кадрами так, щоб кожен учитель відчув ситуацію
успіху, динамікупрофесійного росту, задоволення від роботи, потребу в
самоосвітній діяльності, я обрала нетрадиційний підхід щодо планування роботи з
педагогами школи.Звідси й випливає проблема над якою працюю « Формування
життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи». Переконана, що такий підхід до методичної роботи в навчальному закладі
допомагаєпедагогам стати відвертішими, демократичнішими, лояльнішими – до дітей,
колег, і в першу чергу, до самих себе.
У роботі з педагогами використовую такі інтерактивні форми методичної роботи, як
психолого-педагогічні тренінги, ділові ігри, різноманітні ігрові вправи, диспути,
вікторини, методичні ринги тощо.
Зокрема, ігри інтерактивного спрямування дають змогу:
♦ створити умови для активної пізнавальної діяльності кожного
педагога;
♦ підвищит ирівень мотивації, активності й
творчості;
♦ сприяти встановленню відносин співробітництва між колегами;
♦ формувати організаторські здібності та навички спілкування;
♦ виробляти вміння приймати нестандартні рішення; аналізувати
й
Оцінювати свої дії, рівеньвласної компетентності;
Такі
форми роботи цікаві для педагогів, вони вносять в освітній процес свіжі думки,
нові ідеї, сприяють згуртуванню колективу, мають значні переваги перед
традиційними формами роботи. Їхня оригінальність, новизна викликають інтерес,
використання ігрових методів допомагає зняти суб'єктивні бар'єри в спілкуванні
(побоювання помилитися, прийняти неправильне рішення тощо). Традиційне навчання
більше орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю сутністю є формою
передачі інформації та засвоєння знань. Натомість інтерактивні форми
орієнтовані на запитання і пошук відповіді. Вони охоплюють весь потенціал
людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та
інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, взаємодії.
Ділова гра відрізняється від багатьохактивних
форм методично роботи тим, що її результат наближено до "мовленнєвого заняття".
Практично
аналіз позицій у грі входить в саму гру.
Програвши певну ситуацію, педагог оцінює свої сили і можливості, розуміє, що час не розтрачено даремно. Проаналізувавши недоліки у
діловій грі, він замислюється: "Щось я не вмію, не знаю, не розумію". Надзавдання гри - це й є досягнення ефект усаморозвитку, самоосвіти, саморегуляції. Саме в цьому, а не тільки в
процесі гри треба
бачити безпосередній ефект ділової гри, а це найголовніше, до чого повинен йти керівник гри, особливо, коли залучаються учителі-початківці.Таку
форму роботи найчастіше використовую при роботі з молодими та малодосвідченими
педагогами школи. Під час декади молодого спеціаліста проведено ділову гру «Методика
проведення уроків різних типів». Під час її проведення
молодим спеціалістам запропоновано
теоретичний матеріал щодо структурної - послідовності етапів проведення уроків різних типів. На
основі даного матеріалу проведено практичну вправу «Складаємо конспект уроку», інтерактивні вправи «Портрет ідеального вчителя» та «Зіграй учителя» .
Однією з форм методичної роботи є тренінги.
Тренінг - це групове заняття під керівництвом ведучого, спрямоване
на відпрацьовування особисті сних навичок, краще розуміння себе й інших. Будь-який тренінг має яскраво виражений інтерактивний характер, тому щоро зрахований на активну суб'єктну реакцію учасників (інтелектуальну,
емоційну, дієво-практичну). Саме така технологія набуває вирішального значення при формуванні основ
проектування у вихованців та педагогів. Тренінг насамперед орієнтований на проблему і пошук її рішень, розвиває ворчі й дослідницькі навички учасників. Знання не повідомляються
в готовому вигляді, а є продуктом активної діяльності самих учасників. У
центрі уваги
— самостійне навчання учасників та їх інтенсивна взаємодія. На відміну від традиційних, тренінгові форми навчання цілком охоплюють весь потенціал людини: рівень і якість її компетентності, здібність до
прийняття рішень,
творчого перетворення своєї діяльності. Метою педагогічного тренінгу може стати: інформування учасників; освоєння нових педагогічних технологій; набуття нових навичок і умінь учасниками; зміна погляду на проблему; створення нової моделі процесів різних рівнів; пошук ефективних шляхів вирішення виявлених проблем шляхом об'єднання фахівців різних профілів; підвищення самооцінки учасників, ефективності спілкування з колегами. З педагогами школи проведено тренінг: «Креативний вчитель – педагог нової формації» .В ході даного тренінгу вчителі працюючи в групах, мали змогу створити
творчий портрет креативного педагога ,
вправи «Казковий вернісаж» та «Креативна уява»
активізували творчу уяву учасників та спонукали до нестереотипного міркування.Під час тренінгового заняття «Психоемоційне здоров’я педагога» з учасниками проведено
мотиваційну вправу «Чарівний глечик»,тест
«Ваші дії в критичній ситуації»,вправу – розминку «Австралійський дощ».Зачитано
притчу «Мудрість батьків». Надано рекомендації, як зберегти і відновити психоемоційне
здоров’я педагога.
Вже
стало традицією щорічно проводити в школі методичний
тиждень. Він являє собою цікаву і ефективну
форму обміну досвідом, та
практичного навчання педагогів. Зазвичай складається план тижня, який включає проведення відкритих
уроків, позаурочних заходів, конференцій, творчих звітів, творчих зустрічей,
методичних фестивалів, ярмарок педагогічних ідей, демонстрування методичного
дидактичного матеріалу тощо. Завершується
методичний тиждень випуском підсумкового бюлетеня «Скарбничка педагогічної творчості».
Творчий портрет учителя - інтерактивна форма методичної роботи,
спрямована на формування творчої активності, розвитку ініціативи педагога,
узагальнення й поширення його досвіду, зростання авторитету.
Дана форма
роботи потребує тривалої підготовки. Необхідно вивчити досвід роботи вчителя
його професійну біографію, ознайомитися з творчим доробком, провести експрес – інтерв’ю з учителями та учнями тощо. Завершенням цієї підготовки
є презентація творчого портрету учителя, яка може відбуватися у довільній
формі. Ми практикує у вигляді педагогічної вітальні . В школі проведено творчий
портрет вчителя англійської мови Москалик О.І «Учитель майбутнього». Присутні мали змогу
переглянути виставку творчих надбань вчительки та мультимедійну презентацію
«Від творчого учителя – до творчого уроку й заходу». В ході
даного заходу учні та вчителі виконували пісні, декламували вірші,
зачитували фрагменти з інтерв’ю. Цей захід сприяє згуртуванню педагогічного
колективу, утвердженню
в ньому духу професійного суперництва,
творчого пошуку.
Творчий звіт педагога — форма методичної роботи, спрямована на пошук, підтримку і пропаганду
передового педагогічного досвіду, а також діяльності всього педагогічного
колективу з питань нових технологій організації навчально-виховної та
методичної роботи в закладах освіти. В період атестації
педагогічними працівниками проведено
творчі звіти : хвилина творчості , педагогічна скарбничка , панорама методичних знахідок.
Методичний ринг - форма роботи з педагогічними працівниками, спрямована на пошук,
розвиток, підтримку перспективного педагогічного досвіду або пошук нових ідей,
шляхів вирішення актуальних проблем освіти. Методичний ринг сприяє
вдосконаленню знань педагогів, виявляє їхню ерудицію. З учителями проведено методичний ринг «Використання інноваційних технологій як
шлях до розвитку професійної компетентності та творчого потенціалу учасників
навчально-виховного процесу». Паузи заповнювалися ігровими завданнями, педагогічними ситуаціями.
Крім вищезгаданих інноваційних технологій в організації роботи
з педагогічними кадрами ефективно використовую ІКТ.Комп’ютерні технології дають можливість:
Ø
Вести ділову та
кадрову документацію;
Ø
Проводити
моніторинг діяльності учнів і вчителів;
Ø
Створити базу даних
для проведення засідань педагогічної ради , круглих столів, науково-практичних
конференцій;
Ø
Готувати звітну
документацію;
Ø
Створити річний
план роботи школи в електронному варіанті;
Ø
Здійснювати
контрольно-аналітичну діяльність.
Ø
Використовувати
комп’ютерну діагностику
під час атестації вчителів тощо.
На даний час функціонує 6 вчительських блогів.
Завдяки використанню ІКТ значно підвищився методичний рівень проведення уроків,
урізноманітнилися форми та методи навчальної співпраці вчителів та учнів.
Накопичений досвід учителі школи висвітлюють на сайті районного відділу освіти та на власних створених сайтах та блогах.
Отже, досягти потрібного рівня підготовки педагогів можливо
за умов використання сучасних технологій, побудованих на інтерактивних формах
роботи та комп’ютерних технологіях, що розвивають творчі й дослідницькі навички.
Знання, набуті в досвіді, є власним надбанням людини, і надалі їх легко
застосовувати на практиці. Сподіваюсь, що
інноваційні технології будуть й надалі
сприяти створенню позитивного іміджу навчального закладу та професійному
зростанню педагогів школи, активізуватимуть
їх творчі здібності .
Немає коментарів:
Дописати коментар