ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ ГЕОГРАФІЇ ЯК ОДИН ІЗ ЗАСОБІВ РОЗВИТКУ ТВОРЧОЇ ОСОБИСТОСТІ.
«Єдиний шлях до пізнання – дія» Б.Шоу
«Реформування освіти має на меті
зробити її більш якісною та доступною для учнів.
Найширші можливості для цього має поступовий
перехід до програмного комп’ютерного вивчення
шкільних предметів».
(Із Національної доктрини розвитку
освіти України ХХІ ст.)
І. Роль ІКТ у навчально-виховному процесі.
Найважливішим на сучасному етапі розвитку суспільства є формування людини, спроможної жити в глобалізованому та швидкозмінному світі, людини з інноваційним типом мислення, культури і поведінки.
Визначення стратегічних пріоритетів навчання географії відбувається у контексті становлення нової освітньої парадигми, що передбачає реалізацію принципів особистісно зорієнтованої освіти, забезпечення диференціації та індивідуалізації навчання, оновлення методів, засобів та форм організації географічного навчання, упровадження в навчально-виховний процес інноваційних педагогічних технологій.
Одним з найефективніших засобів формування творчої особистості є використання на уроках ІКТ. Завдяки використанню мультимедійних, інтерактивних технологій, Інтернету можливості сучасного уроку значно розширюються. Інформатизація навчального процесу суттєво впливає на зміст, організаційні форми і методи навчання та управління навчально-пізнавальною діяльністю, спричиняє істотні зміни у діяльності учнів.
Змінюється і роль учителя, який повинен не тільки дати учням базові знання та сформувати основні вміння, але й навчити їх самостійно вести пошук необхідної інформації. Використання нових інформаційних технологій у навчально-виховному процесі дозволяє переорієнтувати навчання з інформативної форми на розвиток особистості дитини, здійснення індивідуально-диференційованого підходу в навчанні та, відповідно, забезпечує розвиток пізнавальних умінь і навичок.
ІІ. Використання комп’ютерних технологій на уроках географії.
Застосування комп’ютерних технологій в географічній освіті базується на ідеї їх інтеграції з традиційними навчальними методиками.
Основними принципами впровадження електронних засобів у процесі вивчення географії є наступні:
демократизація змісту — забезпечення широких можливостей для розвитку і самореалізації особистості;
гуманізація — передбачення варіативності змісту комп'ютерних програм для повного врахування інтересів і нахилів учня;
диференціація та індивідуалізація — забезпечення вибору рівня складності навчання;
науковість — врахування рівня розвитку сучасної географічної науки;
цілісність і системний виклад змісту — формування логічного мислення;
доступність — узгодження викладу змісту з віковими можливостями сприйняття матеріалу школярами;
інтеграція — взаємозв'язок географічних курсів з іншими навчальними предметами з урахуванням наявних міжпредметних зв'язків.
Дидактичними можливостями інформаційно-комунікаційних технологій є:
- індивідуалізація навчального процесу;
- високий ступінь наочності під час викладання географії;
- пошук необхідних ресурсів для занять (Інтернет тощо);
- можливість моделювання природних процесів і явищ;
- організація групової роботи;
- забезпечення зворотного зв’язку в процесі навчання;
- контроль та перевірка засвоєння навчального матеріалу.
Використання комп’ютерної техніки та комп’ютерних технологій розширює можливості навчально - виховного процесу, забезпечує нові шляхи подання інформації, надає можливості для реалізації власних ідей та проектів, підвищує ефективність та мотивацію навчання.
Вибір способів використання ІКТ залежить від поставлених учителем дидактичних завдань. Успішно використовуються, насамперед, загальнодоступні засоби MS Office: текстовий редактор MS Word, програми MS Power Point. Під час створення динамічних картографічних об’єктів для впровадження геоінформаційних систем у навчання географії використовується програма MS MapPoint (ІІ)
Переконана, що комп’ютери доцільно використовувати тоді, коли вони забезпечують здобуття знань, які неможливо або достатньо складно отримати за умови використання традиційного навчання, адже жоден технічний засіб не може замінити живого спілкування вчителя та учня у процесі навчальної діяльності. Дуже важливо навчальний процес організувати таким чином, щоб учень розумів, що завдання вирішує він, а не машина, і лише він несе відповідальність результати своєї навчальної діяльності. Кращі учнівські роботи використовую на уроках та при розробці методичних матеріалів, щоб школярі відчували значимість своїх досліджень не тільки для себе, але й для вчителя та товаришів по класу. Найбільш цінними у навчальному процесі є програмні засоби, які надають учню свободу вибору під час вивчення навчального матеріалу різного рівня складності, для самостійного визначення форми допомоги за умови виникнення утруднень.
На своїх уроках комп’ютер використовую у режимі тренажера, як засіб організації пізнавальної діяльності та контролю.
У режимі навчання за допомогою мультимедійних програм виводиться на екран монітора навчальна інформація, пропонуються питання на розуміння поданої інформації. Якщо відповідь неправильна, пропонується підказка, як знайти правильну відповідь, або підтверджується вірність відповіді і ставиться наступне завдання.
У режимі тренажера на екран виводяться лише тексти запитань, за умови помилкової відповіді надається відповідний коментар; результати відповідей не запам’ятовуються, час на обмірковування завдань – необмежений.
У режимі контролю варіанти завдань добираються комп’ютером, час на обмірковування обмежений, результати відповідей фіксуються, за наявності помилки дається правильна відповідь і коментар. Після закінчення роботи виводиться список тем, у яких були зроблені помилки та які потрібно повторити, а також ставиться відповідний бал.
Таким чином, комп’ютер у навчальному процесі виконує декілька функцій:
- він є засобом спілкування, створення проблемних ситуацій,
- партнером, інструментом, джерелом інформації,
- контролює дії учнів і надає їм нові пізнавальні можливості.
Форми роботи учнів під час використання комп’ютера в якості засобу навчання різні: це і робота всім класом, і групами, а також індивідуальна робота. Перелічені способи обумовлені не тільки наявністю або недостатньою кількістю комп’ютерів, але і дидактичними цілями.
Сучасні комп’ютерні програми з географії можуть використовуватися як інформаційно-пізнавальний засіб навчання, виконувати різноманітні дидактичні функції у певних навчальних ситуаціях. Вони різноманітні за змістом, структурною побудовою, обсягом подання навчальної інформації. Значна частина мультимедійних програм з географії містить документально достовірну навчальну інформацію. Зміст і побудова існуючих мультимедійних програм з географії відповідають принципам науковості, систематичності, доступності, послідовності викладення навчального матеріалу, вони складені з урахуванням рівня підготовленості учнів і в цілому відповідають дидактичним вимогам навчання. Більшість програм географічного напряму за дидактичним призначенням є допоміжним ілюстративним джерелом знань з географії. До такого типу програм можна віднести:
- "Туристичний атлас світу" (понад 100 географічних карт, 900 фотографій, 25 відеокліпів та енциклопедична інформація);
- "Географія. Посібник для школярів та абітурієнтів" (географічні карти, відеофрагменти);
- "Атлас України" (176 карт, тексти, графіки, таблиці, діаграми, фотографії тощо) та ін.;
- "Енциклопедія Кирила і Мефодія" (відеофрагменти, цікавий інформаційний матеріал з географії);[2]
- " Географія України"(атлас для 8-9 класів);(див. мал.)
Особливо заслуговує на увагу програма "Використання Microsoft Office в школі", яка надає можливість працювати з програмами Microsoft Word, Microsoft Excel, Microsoft PowerPoint у процесі засвоєння шкільного курсу географії.
Працюючи-з-програмою, ,-вчитель-може-самостійно створювати нові мультимедійні лекції, доповнюючи їх анімаційними ефектами, відео фрагментами, звуковим супроводом, що значно підвищує ефективність навчання. Дана програма дозволяє використовувати також слайди, фрагменти відеофільмів під час вивчення природних об'єктів і явищ, що формує у школярів образні уявлення, а на їх основі – географічні поняття. Враховуючи можливості комп'ютера як засобу навчання, його дедалі частіше використовують для створення різноманітних презентацій.
Порівнюючи комп'ютерні презентації із традиційними засобами наочності, слід відзначити такі переваги:
- послідовність подання матеріалу може змінюватися, залежно від аудиторії чи мети доповіді, є можливість повернутися до вже розглянутих питань;
- презентація може містити короткий конспект доповіді та нотатки для доповідача;
- використання мультимедійних ефектів при презентації дають змогу зосередити увагу слухачів на основному і сприяють кращому запам'ятовуванню інформації;
- можна досить швидко створити потрібну кількість копій електронної презентації;
- - зручна транспортабельність презентації;
- - невеликий обсяг та можливість пересилати матеріали електронною поштою.
Упровадження комп'ютерних технологій у навчальний процес сприяє підвищенню пізнавального інтересу учнів. Інтерес до презентацій у школярів зумовлений необхідністю використання різних джерел інформації, зокрема Інтернету; самостійністю відбору і накопичення матеріалу; публічністю захисту, оцінкою роботи учня не тільки вчителем, а й однокласниками. Це підвищує відповідальність за виконану роботу та самооцінку школярів. Тому важливим є процес створення презентації, зокрема його дизайну, що вимагає застосування творчих здібностей школярів. Для учнів, які захоплюються комп'ютерними технологіями, є можливість використати свої знання та вміння на практиці.
Ураховуючи те, що структура та зміст презентацій можуть бути різноманітними, їх можна використовувати на різних типах уроків: уроках засвоєння нових знань - для усвідомлення учнями нового матеріалу; на уроках формування вмінь і навичок учнів та уроках комплексного застосування знань, умінь і навичок - як засіб контролю за підготовкою та проведенням лабораторних та практичних робіт, для демонстрації моделей географічних процесів та явищ, що вивчаються; на уроках узагальнення та систематизації знань учні можуть самостійно скласти презентацію із двох - трьох слайдів з метою узагальнення вивченого матеріалу; на комбінованих уроках використовуються найрізноманітніші презентації: від демонстрації фото та відео до тестової перевірки знань.
Наприклад, під час вивчення нового матеріалу з теми «Клімат» у 7 класі як наочність можна використати комп'ютерну презентацію «Клімат нашої планети».
Під час вивчення негативного впливу на клімат я демонструю слайди, на яких показані чинники зміни клімату на Землі. На слайдах зображені природні зміни клімату, зокрема, глобальне потепління, яке також висвітлюється і в наступних слайдах із зазначенням причин потепління.
На цьому ж уроці під час закріплення знань школярам запропоновано перевірити свої знання шляхом виконання тестових завдань.
Так, для вивчення клімату нашої планети було використане слайд-шоу із зображенням процесів, які відбуваються на планеті під дією зміни клімату.
Використання таких презентацій на уроках географії підвищує пізнавальний інтерес учнів та рівень засвоєння навчального матеріалу. Проте виникають і труднощі у їх використанні на уроках, зумовлені необхідністю попередньої підготовки слайд-шоу, доступом до мережі Інтернет, застосуванням у роботі мультимедійного екрана.
Презентації активно використовуються і в позаурочній роботі. Оскільки така форма організації діяльності школярів передбачає виконання ними після уроків обов'язкових, пов'язаних із вивченням курсу, практичних робіт за індивідуальними або груповими завданнями вчителя, оформлення звітів здійснюється у формі комп'ютерних презентацій.
Сучасним методом роботи є виконання учнями навчальних проектів. Індивідуальне чи групове завдання оформляється як проект, а його захист проводиться на останньому уроці певної теми. Під час виконання таких проектів учитель відіграє роль консультанта, а всі завдання з планування, проведення та оформлення роботи школярі виконують самостійно. У ході роботи над навчальним проектом створюється портфоліо – цінний комплект інформаційних, дидактичних і методичних матеріалів до навчального проекту, які містять план проекту, дидактичні матеріали; презентацію; тести, графіки, діаграми тощо.
Такі форми позаурочної роботи сприяють оволодінню школярами складними вміннями і навичками визначати зміст та мету роботи, організовувати власну самоосвіту, використовувати нові підходи до вирішення питань, розвивати пізнавальну і розумову діяльність, самостійність та здатність до творчості. Завдяки яскравим комп'ютерним презентаціям така робота має навчальне, наукове та пізнавальне значення. Якщо учень має персональний комп'ютер удома, доручаю йому самостійно створити тематичну презентацію під час виконання домашнього завдання. Замість підготовки повідомлень чи реферату школяр створює презентацію із кількох слайдів і перед уроком разом із учителем установлює її на шкільний комп'ютер. Іноді найбільш вдалі дитячі презентації використовую як наочний матеріал і в інших класах, що підіймає самооцінку учнів та заохочують їх до подальшої творчої діяльності. Вважаю, що саме позаурочна самостійна робота надає найбільше можливостей для розширення та поглиблення знань учнів з географії, розвиває нахили, здібності та розширює кругозір школярів. Працюючи з програмою Microsoft Excel ,учні мають можливість створювати електронні таблиці з різноманітними цифровими даними, діаграмами стосовно основних географічних об’єктів, природних та економічних процесів та явищ, а також проводити певні розрахунки, наприклад, при вивченні теми «Поверхневі води» - кут нахилу ріки. Але найбільше програму Microsoft Excel використовую при вивченні економічної географії в 9 та 10 класах. Це в першу чергу різноманітні діаграми та різної складності географічні задачі з використанням цифрових даних.
Мультимедійні засоби як джерело нових знань можуть використовуватись перед вивченням навчального матеріалу (вступ до теми) або під час вивчення теми в поєднанні з розповіддю чи бесідою.
Завдяки мультимедійній інформації учні вчаться пов'язувати сформовані уявлення з навчальною темою, робити потрібні доповнення, самостійні висновки та узагальнення. Навчальна інформація, що міститься в усіх мультимедійних програмах, є значним допоміжним матеріалом для формування географічних уявлень та понять про явища та природні об'єкти, які учні не можуть безпосередньо спостерігати. Завдяки відеофрагментам та фотографіям, які є у цих програмах, на уроках географії здійснюємо "подорож" планетою в такі куточки живої природи, які практично недоступні для більшості учнів.
Електронні засоби навчання дозволяють продемонструвати процеси або змоделювати явища, за якими неможливо спостерігати протягом одного уроку або які несуть небезпеку для здоров’я та життя людини. І саме мультимедійні засоби навчання позбавляють цієї небезпеки та дають змогу учням більш глибоко зрозуміти природу досліджуваного явища чи процесу.
Так, при вивченні теми «Клімат» у 6 класі можлива демонстрація таких небезпечних явищ, як буревії, смерчі за допомогою відео.
А комп’ютерне забезпечення до цього уроку дає змогу змоделювати це явище мультимедійними засобами, що сприяє кращому розумінню учнями природи досліджуваного явища, розвиває їх мислення, зорову пам'ять, уміння спостерігати та аналізувати побачене.
Великі можливості підвищення ефективності уроку відкриваються при застосуванні комп’ютерних технологій під час вивчення теми «Космос» у 6 класі.
Комп’ютер допомагає навчити учнів визначати місце знаходження Полярної зірки, яку під час уроку ми не можемо спостерігати; велику цікавість викликає можливість здійснити віртуальну подорож у Всесвіті. З допомогою комп’ютера навчаю учнів 6 класу визначати типи хмар, навіть якщо надворі ясне небо.
Використання комп’ютера на уроці також дає змогу складати тести, створювати діаграми, графіки, виконувати тренувальні вправи, практичні роботи, супроводжувати слайдами заняття, що проводяться у формі лекції чи семінару.
Для розвитку логічного мислення учнів складаю невеличкі головоломки та логічні ланцюжки, які записуються не на дошці, а на дискеті, а потім, за допомогою комп’ютера, пропонуються для роботи на уроці. Ось деякі з них:
1) складіть слово і дайте визначення поняття :
а) т ф л о р с і е а – літосфера;
б) р а м и д е н і – меридіан
2) закінчіть речення :
а) точка з координатами 0ош., 0од, - це.................;
б) географічний центр України знаходиться у.......;
в) найбільша пустеля ……. знаходиться на материку………..;
3) заповніть пропуски у реченні :
а) коли дві літосферні плити..............., то утворюються гори;
б) Африка – це най..............материк планети.
4) логічний ланцюжок (треба відкинути зайве слово і
пояснити чому воно зайве)
а) термометр; а) Дніпро а) Херсон
б) барометр; б) Пд. Буг б) Луцьк
в) сейсмограф; в) Світязь; в) Миколаїв
г) гігрограф. г) Дністер. г) Кривий Ріг
До видів діяльності, де можуть використовуватись ІКТ, входять також різноманітні форми і методи позаурочної та позакласної роботи, мета яких – національно-патріотичне та громадянське виховання школярів, формування їх дослідницьких умінь та гармонійного розвитку.
Особливо цінним у використанні комп'ютерної підтримки в процесі навчання є те, що при повторенні вивченого матеріалу (в кінці чверті, півріччя, року) вчитель може одночасно запропонувати учням завдання і запитання, які взято з абсолютно різних тем чи розділів. Наприклад, один учень виконує програму "Корисні копалини України", інший - "Клімат України" чи "Внутрішні води України".
ІІІ. Результати застосування
З огляду на викладене вище, доходимо таких висновків:
Використання комп’ютерних технологій дає великі переваги перед традиційним уроком. Це
o засвоєння учнями на сучасному рівні нових важливих знань, умінь, навичок;
o самоосвіта й самовдосконалення особистості учня й учителя;
o оптимальність та результативність при вивченні й викладанні географії;
o можливість ефективного використання у всіх видах урочної й позаурочної діяльності;
o високий рівень уваги і зацікавленості до навчання з боку учнів
протягом усього уроку;
o обсяг виконаних завдань набагато перевищує обсяг виконаних
завдань на звичайних уроках;
o групова робота характеризується високою активністю кожного
учня, а індивідуальна - їх відповідальністю.
І все ж вирішальне слово на уроках, де застосовуються мультимедійні навчальні програми, залишається за вчителем. Тільки учитель, ураховуючи зміст інформаційного супроводу, визначає дидактичні можливості, методичні особливості поєднання власного слова з наочно-словесним змістом програми, можливі методичні варіанти оптимального використання мультимедійних засобів у певних навчальних ситуаціях під час розв'язування різноманітних пізнавальних завдань.
Література:
1. Дегтярьов С.Г. Комп’ютерні технології навчання
на уроках географії. Нива знань. 2000. №2. с34-36.
2.Гудима В.Н. Использование информационно-
коммуникационных технологий в преподавании географии.
3.Безуглий В.В. Методика навчання фізичної географії України
засобами комп’ютерних технологій.
4. Нікул Ю. Використовуємо мультимедійні навчальні курси.
Директор школи. 2008.
5. Міронець Л. Створення та використання комп’ютерних
презентацій під час викладання біології.//Рідна школа. 2008.-
№1,2.-с.40-42.
6.Вірченко П.А. Використання інформаційних та мультимедійних
технологій на уроках географії.
7.МоскаленкоВ.А. Обеспечение информатизационно-
Компьютерного сопровождения учебных занятий по
географиї.
. ЗАГАЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА КЛІМАТУ УКРАЇНИ. КЛІМАТИЧНІ ПОКАЗНИКИ
Тема. Загальна характеристика клімату України. Основні кліматичні показники. Кліматичні карти.
Навчальна мета: сформувати уявлення про вплив основних чинників кліматоутворення на кліматичні показники в межах України; показати особливості розподілу показників клімату територією країни; систематизувати знання про кліматичні особливості країни, вивчаючи її кліматичне районування; продовжити вдосконалення навичок роботи з кліматичними картами.
Тип уроку: комібнований.
Обладнання: підручник, атлас, карта кліматичних поясів світу, кліматичні карти світу та України.
Опорні та базові поняття: клімат, чинники клімату, температура, опади, коефіцієнт зволоження, кліматичний пояс, кліматична область.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
1. Використовуючи контур України, схематично покажіть, які типи повітря і звідки проникають на її територію
2. Пофантазуйте, які кліматичні зміни відбулися б на території України, якщо Карпати розміщувалися б на сході (не змінюючи напрямку протяжності хребтів), на півночі (при протяжності хребтів із заходу на схід).
III. Актуалізація опорних знань, вмінь і навичок учнів
• За картою кліматичних поясів визначте, в межах якого кліматичного поясу лежить більша частина території України.
• Назвіть показники, за якими можна відрізнити типи клімату.
• Якими видами умовних позначень зазвичай позначають на картах показники температур, опадів, вітри, атмосферний тиск?
• Назвіть закономірності розподілу температур, тиску, хмарності на Землі.
• Назвіть якомога більше чинників, що будуть сприяти випаданню опадів. Відразу виділяйте ті, що матимуть значення й для території України.
IV. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Наступного року, вивчаючи господарство нашої держави, ми будемо говорити про спеціалізацію рослинництва сільського господарства, про те, які області України якої продукції більше вирощують. А залежить це передовсім від кліматичних показників, значення яких для України ми з’ясуємо сьогодні.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Режим і розподіл температур
У теплий період температури повітря над територією України обумовлені в основному радіаційним чинником, тобто змінюються в широтному напрямку. Додатковий вплив циркуляційних процесів й особливостей підстилаючої поверхні обумовлює зростання липневих ізотерм з півночі — північного заходу на південь — південний схід (тут зафіксований і температурний максимум).
У холодний період більший вплив мають циркуляційні процеси, тому температури вище на південному заході — заході, які зазнають більше впливу теплих повітряних мас з Атлантики й Середземного моря. Менші температури на північному сході — сході (зафіксований і температурний мінімум), що обумовлено зменшенням впливу Атлантики, збільшенням — Азіатського максимуму.
Середньорічні амплітуди температур зростають із заходу на схід (збільшення континентальності клімату).
2. Режим і розподіл опадів
Переважають фронтальні опади, в горах — орографічні. Більша кількість опадів випадає в літній період, на півдні — майже рівномірно протягом року, на ПБ Криму — взимку. Кількість опадів зменшується з північного заходу — півночі (600 — 650 мм) на південь — південний схід (400 — 300 мм). Максимум опадів у Карпатах (до 2000 мм) і Кримських горах (до 1100 мм).
3. Ступінь зволоження території
Відображає коефіцієнт зволоження (К)
К = кількість опадів / випаровуваність
Випаровуваність — це максимально можлива кількість води (не обмежена запасами вологи), що може випаруватись з поверхні за певної температури. Якщо К > 1 — зволоженість надлишкова, К = 1 — норма, К < 1 — недостатня.
4. Загальна характеристика клімату
На території України помірно континентальний тип клімату. Континентальність зростає з північного заходу — заходу на південний схід — схід. Виділяють кліматичні області: Атлантико-континентальну (підобласті — Рівнинна, Закарпатська, Українських Карпат); Континентальну; ПБК.
VI. Закріплення вивченого матеріалу
• В якому напрямку зростає континентальність клімату України?
• Назвіть райони України, де спостерігаються:
а) найбільші показники сумарної сонячної радіації;
б) найнижчі та найвищі середньомісячні температури;
в) найбільша й найменша кількість опадів;
г) показники коефіцієнта зволоження 0,8—1,0;
д) найменші показники коефіцієнта зволоження.
• За допомогою карт атласа порівняйте кліматичні показники двох віддалених одне від одного міст України.
• Для яких видів діяльності клімат України є сприятливим, а для яких ні?
VII. Підсумки уроку
VIІІ. Домашнє завдання
1. Опрацювати §___.
2. На контурній карті відобразити кліматичні показники своєї області і тих, що сусідять з нею.
3. Підготувати повідомлення про небезпечні погодні явища у своїй місцевості.
Роль машинобудування в господарстві держави
Тип уроку: комбінований
Зміст уроку:
I. Організаційні моменти.
II. Мотивація.
III. Актуалізація опорних знань
? 1. Дайте визначення:
§ "галузь";
§ "галузева структура господарства";
§ "територіальна структура господарства"
(Робота з класом)
(Повторення знань)
(Робота з економічним словником) у зошитах
? 2. Пригадайте суспільні форми організації виробництва:
§ концентрація - процес зосередження, укрупнення виробництва в найбільших промислових вузлах і центрах;
§ спеціалізація - організація виробництва, при якій підприємство виробляє якийсь один продукт або його частину;
§ кооперування - постачання окремими підприємствами-суміжниками матеріалів, деталей, вузлів, напівфабрикатів на головне підприємство для виготовлення кінцевої продукції;
§ комбінування - технологічне та організаційне поєднання на одному підприємстві кількох виробництв різних галузей. Наприклад, на базі відходів чорної металургії працюють сірчанокислотна промисловість та виробництво будівельних матеріалів (шлакоблоків).
? 3. Пригадайте план економіко-географічної характеристики (ЕГХ) галузі (комплексу) господарства України.
(Учні пригадують план ЕГХ)
IV. Вивчення нового матеріалу
Характеристика галузі за планом, використовуючи різні джерела
Перед початком характеристики у кожного учня план ЕГХ на парті
Машинобудівний комплекс - один з найскладніших функціональних комплексів господарства. Машинобудівний комплекс дуже розгалужений і охоплює понад 200 спеціалізованих підгалузей і має тісні зв'язки з іншими галузями. Входять усі галузі машинобудування, крім годинкової. Цей комплекс є основою важкої індустрії і відіграє вирішальну роль у створенні матеріально-технічної бази України. У сучасних умовах машинобудуванню належить дуже важлива роль у НТП (науково-технічному прогресі). Головне завдання комплексу - забезпечити потреби країни у машинах, обладнанні, побутовій техніці, різних знаряддях праці для галузей народного господарства і повністю реалізує всі досягнення НТП, забезпечує комплексну механізацію та автоматизацію будь-якого виробництва.
Рівень розвитку машинобудування визначає загальний рівень економічного розвитку країни та її місце в міжнародному поділі праці. В середньому на машинобудування припадає третина вартості промислового виробництва та 35-40% його працівників. Найбільшими виробниками машин та обладнання є розвинуті капіталістичні країни, Росія, Китай, деякі інші країни Центральної та Східної Європи, "нові індустріальні країни".
(! Вибірково запис у зошитах)
? Визначте головну мету машинобудівного комплексу.
Дуже складна
Робота з підручником с.195/83
з атласом с. 36
Малюнок на дошці
Замалювати в зошитах
Чорні метали (продукція чорної металургії)
Кольорові метали (продукція кольорової металургії, для точного машинобудування)
· ЕГХ машинобудування
План-характеристика у кожного учня на парті
? Пригадайте райони розвитку
Чорної металургії
- Донбас
- Придніпров'я
- Приазов'я
Кольорової металургії
- Донбас
- Придніпров'я
- Карпатський
Робота з класом
Робота з атласом с. 35 "Чорна та кольорова металургія"
1) працемісткий
2) металомісткий
3) висококваліфіковані кадри
4) транспортний
5) на споживача
6) соціальний
7) "вільне розміщення"
- економічний → трудові ресурси
- економічний → споживач
Приклади галузей (див. таблицю...)
(самостійно по карті атласу с.36 "Машинобудування та металообробка" визначити центри розміщення галузей машинобудування)
(Домашнє завдання - для заповнення таблиці)
Робота з атласом
1) Спеціалізація
- великосерійна
- індивідуальна
- попредметна (найпоширеніша, випуск кінцевої продукції)
- подетальна
- технологічна (випуск напівфабрикатів заготовки)
- визначається профілем машинобудівних підприємств і характером продукції (масова, дрібна)
2) Кооперування
- машинобудівні підприємства кооперуються з іншими галузями
Приклади:
- хімічна, текстильна, лісова
- постачають напівфабрикати і вироби, необхідні в процесі виробництва машин та устаткування...
3) Концентрація - на основі спеціалізації і кооперування зумовлюється концентрація; створюються великі об'єднання. Відіграє велику роль транспортний фактор
! Творче завдання
Вчитель пропонує виконувати індивідуально
Творче завдання (Д/З)
§ недостатній розвиток;
§ застаріле обладнання;
§ скорочення підприємств;
§ недостатнє впровадження досягнень науково-технічного прогресу у виробництво;
§ недостатній розвиток точного машинобудування;
§ від'ємний рівень рентабельності окремих підприємств;
§ неефективна кредитно-фінансова та податкова політика Уряду щодо підприємств машинобудування; - розвиток нових галузей;
§ впровадження нових високих технологій;
§ досягнення світових (європейських) стандартів якості з метою виходу на світовий ринок;
§ розширення асортименту продукції;
§ інтенсифікація процесу оновлення машинобудівної продукції;
§ технічне переоснащення галузей машинобудування;
§ випуск нових високоефективних машин для всіх галузей і сфер;
§ розвиток галузі для прискорення НТП.
V. Підведення підсумків (оцінювання учнів)
VI. Домашнє завдання:
1) Визначити проблеми та перспективи розвитку машинобудівного комплексу.
2) Користуючись атласом, підручником, конспектом уроку, заповнити таблицю:
! Д/З
! Структура, спеціалізація та географія машинобудування України
Структура галузі, підгалузі
|
Спеціалізація, продукція
|
Центри, завод (географія)
|
Принципи розміщення
|
Промисловий район
|
І. Важке машинобудування
|
вироб-во металургійн. обладнання;
гірничо – шахтне; підйомно-транспортне; енергетичне; ковальсько-пресове |
Дружківка, Горлівка
Ясинувата, Донецьк Харків Луганськ Новокраматорськ |
на розвиток чорної металургії,
на споживача |
95,5%
Придніпров'я Донбас |
Металургійне обладнання
|
устаткув. для домни
і сталеплав. печей |
Дебальцеве
|
Донбас
| |
металеве устаткув.
металоконстр. |
Маріуполь
| |||
чавуновози шлаковози
|
Дніпропетр.
Кривий Ріг Марганець | |||
Підйомно - транспортне
обладнання |
Одеса, Львів - найбільші
Харків Нікополь Золотоноша | |||
Енергетичне
|
Турбіни для ГЕС, АЕС, ТЕС
|
Харків
|
Харківський
| |
силові трансформ.
|
Запоріжжя
|
на споживача
і на сировину (метали) |
працемістке
металомістке | |
енергетичне
електротехн. устаткування |
Київ
Дніпропетр. Львів Полтава |
на споживача
і на сировину (метали) | ||
енергетичне
дизелебудування |
Токмак (Запорізька обл.)
Первомайськ (Миколаївська обл.) |
на споживача
і на сировину (метали) | ||
кабельне виробництво
|
Київ
Харків Одеса Донецьк |
на споживача
та сировину |
Харківський
Центральний | |
електроізол.
матеріали |
Луганськ
Слов'янськ Львів |
на споживача
на сировину | ||
важкі верстати,
ковальсько-пресові агрегати |
Краматорськ
Харків Дніпропетровськ | |||
ІІ. Загальне машинобуд.
| ||||
1. Транспортне
(без автомобілебуд.) - Залізничне |
залізничні вагони;
великотон. вагони |
Кременчук
Дніпродзерж. Стаханов |
на сировину
|
Донбас
Придніпров'я |
а) тепловози
|
локомотиво- і
вагонобуд. електровози ремонт тепловозів |
Харків
Луганськ Дніпропетр. Київ Одеса Львів | ||
б) суднобудування
(за призначенням 10 типів суден): морське, річкове |
1) будівництво суден
2) ремонт суден 3) суднове машинобуд. за призначенням: - пасажирські - вантажні - мішані |
на споживача готової продукції
|
Узбережжя Чорного та Азовського морів
| |
- морське
|
- океанські
- морські судна - танкери |
Миколаїв 3 заводи
|
на споживача готової продукції;
на морські порти |
Узбережжя Чорного та Азовського морів
|
-"-
портові крани |
Херсон 2 заводи
| |||
- морські траулери
|
Київ
|
-"-
| ||
- суднобуд.
|
Одеса
|
-"-
| ||
- судноремонт
|
Іллічівськ
Севастополь Керч Маріуполь |
Узбережжя Чорного та Азовського морів
| ||
- річкове
|
пасажирські буксирні судна
рефрижератори |
Київ
|
на споживача готової продукції
|
Узбережжя Чорного та Азовського морів
|
катери теплоходи
судна для озер |
Херсон
|
на річкові порти
|
Причорном. район
| |
суднобуд., ремонт
|
Запоріжжя Ізмаїл Вилкове
| |||
2. С/г машинобуд.
(без тракторобудування) |
мотори для комбайнів
|
Харків
|
у районах виробництва
|
Центри загальної спеціалізації
|
сіялки
бурякозбир. комбайни |
Кіровоград Дніпропетр. Тернопіль
|
на споживача (с/г)
|
с/г (сільського господарства)
| |
зернові кукурудзо - збиральні
комбайни |
Херсон
|
Лісостепова зона
| ||
тракторні плуги
|
Одеса
| |||
випуск різних с/г запчастин і машин
|
Київ
Харків Миколаїв Бердянськ Біла Церква Чернівці Донецьк Луганськ Житомир Умань Конотоп | |||
3. Обладнання для легкої та харчової промисл.
|
Харків
Київ | |||
ІІІ. Середнє машинобуд.
(охоплює найширший спектр галузі) |
а) автомобілебуд.
- автобуси - великотон. автомат. - легкові автомобілі - легкові автомобілі для сільської місцевості - велосипеди - мотоцикли - тролейбуси |
Львів
Кременчук Запоріжжя Луцьк Мелітополь Київ |
трудові ресурси;
кваліфік. кадри |
високий рівень кооперації;
дуже великі зв'язки за межами України |
б) тракторобуд.
- трактори - самохідні шасі - мотори - колісні трактори - тракторні агрегати - деталі |
Харків
Дніпропетр. Вінниця Сімферополь Кременчук Київ Біла Церква Одеса Луганськ |
на споживача
|
Обласні та індустріальні центри
| |
в) авіаційна промисловість
- пасажирські - транспортні літаки |
Харків
Київ |
на кваліфік. кадри;
наукові центри |
Райони з розвинутим машинобуд.
(центри машинобуд.) | |
г) верстат обуд.
(з числовим програмним управлінням, автомати фрезерні, шліфувальні) |
Київ
Харків Дніпропет-к Краматорськ Житомир Одеса Львів |
на кваліфіков. кадри,
наук.-дослід. конструкт. базу | ||
IV. Точне машино будув.
- вироб-во приладів - точних машин - інструмент. механізми (мінімальна металомістк., висока кооперація, постач-ня деталей з різних регіонів та країн...) |
- телевізори
- електронно-обчисл. машини - електрон. мікроск. - прилади - інструмент - побутова техніка |
Львів
Київ Харків Сімферополь Київ Суми Київ Харків Дніпроп-к Одеса Львів Донецьк Запоріжжя великі центри |
на споживача
|
Центри
|
2 Зробивши аналіз машинобудівного комплексу, можна визначити ряд особливостей територіальної структури машинобудування.
Робота з класом
Робота з картами
Усні відповіді
? Які особливості?
1) рівномірне розміщення об'єктів галузі по території України;
2) наявність великих багатопрофільних центрів
Вибірково перевірка зошитів (таблиці) схеми
3) регіональна спеціалізація, яка склалась завдяки природним, економічним та історичним факторам
Вчитель робить висновки, запис у зошитах
Крім найбільших центрів машинобудування (Київ, Харків, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Одеса, Львів) в Україні виділяють сім спеціалізованих районів машинобудування.
Спробуйте визначити їх?
Райони спеціалізації машинобудування
Назва району
|
Спеціалізація машинобудування
|
Назва району
|
Спеціалізація машинобудування
|
1. Харківський
|
енергетичне, електротехнічне, сільськогосподарське, транспортне
|
2. Донбас
|
важке (переважно), транспортне
|
3. Придніпровський
|
електрохімічне, сільськогосподарське, автомобільне, важке машинобудування
|
4. Центральний
|
верстати, обладнання, прилади, електрорадіотехнічне, хімічне
|
5. Західний
|
хімічне, електромеханічне, сільськогосподарське машинобудування
|
6. Подільський
|
обладнання, прилади, електротехнічне, сільськогосподарське
|
7. Причорноморський
|
суднобудування, будівельно-шляхове, підйомно-транспортне, верстати, обладнання та прилади
|
Запис у зошитах
IV. Оцінювання учнів за два уроки:
- за усне опитування;
- за письмову роботу вдома.
Мета: формувати в учнів систему знань про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, картини природи Африки, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні та базові поняття: Ніл — найдовша річка світу; Конґо — друга за повноводністю річка у світі; Танґаньїка — друге за глибиною озеро у світі; артезіанський басейн Сахари — один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.
Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія
.ЗМІСТ УРОКУ
Організаційний момент
· Добрий день, діти! Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?Урок наш я хочу розпочати зі слів одного поета. Він сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.
Хочу вам нагадати основні правила учнів на уроці:
o 1.Відповідати швидко, чітко.
o 2.Не перебивати товаришів.
o 3.Поважати один одного.
o 4.Не засмічувати мову словами-паразитами.
o 5.Не бійся помилитися, адже ми навчаємося.
- Ви не проти того, щоб їх дотримуватися сьогодні на уроці?
· II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
· 2.1 Перевірка д/з
- Як справи з д/з?
- Що потрібно було зробити вдома?
- Яку тему вивчали на попередньому уроці?
- Що таке клімат?
- Зараз ми швидко перевіримо домашній матеріал. Два учні буде працювати з індивідуальним завданням. Хто бажає? (роздаю індивідуальні завдання)
· А) Індивідуальне опитування (Тести).
· 1 Над Африкою переважають повітряні маси:
· А)Екваторіальні і тропічні;
· Б)Тропічні й помірні;
· В)Помірні й полярні.
· 2 У поясах високого тиску опадів випадає:
· А)Багато;
· Б)Мало;
· В)Помірно.
· 3На більшій частині Африки переважає циркуляція:
· А)Мусонна;
· Б)Пасатна;
· В)Циклональна.
· 4 На західному узбережжі Південної Африки розташована пустеля:
· А)Калахарі;
· Б)Наміб;
· В)Сахара.
· 5 Проходження холодної Бенгельської течії поблизу південно- західного узбережжя Африки:
· А)Пом’якшує та зволожує клімат узбережжя;
· Б)Сприяє утворення берегової пустелі;
· В)Ніяк не впливає на клімат узбережжя.
· 6 Кліматичний пояс Африки, що характеризується високими температурами протягом року і великою вологістю, називається:
· А)Тропічним;
· Б)Помірним;
· В)Екваторіальним.
· 7 Наявність двох сезонів (вологого і сухого) характерна для кліматичного поясу африки:
· А)Полярного;
· Б)Тропічного;
· В)Субекваторіального.
· 8 Крайня північ і південь Африки розташована у поясі:
· А)Тропічному;
· Б)Помірному;
· В)Субтропічному.
· 9.На південному сході материка опади розподіляються протягом року досить рівномірно завдяки:
· А)Впливу мусонів;
Б)Впливу пасатів;
· В)Сонячної радіації.
· 10 Найбільша температура повітря на Землі була зареєстрована у місті_____________.
· 11 Найбільше опадів випадає в Африці на ___________ узбережжі.
· 12 Більша частина Африки знаходиться у _____________ тепловому поясі.
· Б) «Одягни» Африку.
· (На дошці прикріплений шаблон Африки, один учень працює біля нього і прикріплює назви географічних об’єктів Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас, Ефіопське нагір"я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас – Енгела).
· В) Гра «Мішок запитань»
- Поки діти працюють з індивідуальними завданнями ми попрацюємо з мішком запитань. До кого я підходжу – той витягує запитання з мішка і дає відповідь.
· Запитання:
· 1 Під впливом яких чинників формується клімат Африки?
· 2 Чому Африка – найжаркіший материк світу?
· 3 Де випадає найбільша кількість опадів в Африці?
· 4 Під впливом яких постійних вітрів знаходиться Африка?
· 5 Найвологіше місце Африки?
· 6 Яка причина утворення пустелі Наміб?
· 7 У яких кліматичних поясах знаходиться Африка?
· 8 Які кліматичні пояси займають найбільшу площу в Африці?
· 9 Яким показником відрізняється зима від літа на материку?
· Г) Упізнай кліматичний пояс (за варіантами)
· Ів
· 1.Розташований обабіч екватора , визначається низьким атмосферним тиском і значною (понад 2000мм) кількістю опадів протягом року. (Екваторіальний)
· 2 Виділяють дві кліматичні області: середземноморського типу клімату та морську кліматичну область. Знаходиться крайня північ і південь Африки. (Субтропічний)
· ІІв
· Наявні два сезони: сухий (взимку) і вологий (влітку). Характерна сезонна зміна повітряних мас. Протягом року тримаються високі температури. (Субекваторіальний)
· Лежить в області високого атмосферного тиску. Опадів випадає мало, температура влітку +30… +40. (Тропічний)
· IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
· 3.1 Загадка
· Біжить, біжить, не вибіжить.
· Тече, тече, не витече. (Річка)
· Що це таке?
· 3.2 Підказка
· (Прослуховують запис шуму моря)
- Яку картину ви собі уявили?
- Що допомогло здогадатися що це море? (Шум води)
- А де ми ще можемо побачити воду?
- Повернімося до загадки. То якою буде відгадка нашої загадки?
· IV. Оголошення теми і мети
· Отже, сьогодні на уроці ми будемо вести мову про води суходолу Африки, дізнаємося про головні річки та озера материка, визначимо причини їх нерівномірного розміщення на материку, з’ясуємо чи є в Африці болота та льодовики. Запишіть тему уроку у свої зошити.(Учні записують тему уроку у зошити)
· V. Вивчення нового матеріалу.
- Річки Африки належать до трьох басейнів: Антлантичного, Індійського океанів та внутрішнього стоку.
- Басейн якого океану більший за площею? (Атлантичного -½)
- Який басейн займає друге місце за площею? (Внутрішнього стоку -1/3)
- І на третьому місці? (Індійського – 1/5)
· 5.2 Робота з картою
- Назвіть річки Атлантичного океану.
- Які річки впадають в Індійський океан?
- Чи є на материку річки, які позначені пунктирною лінією?
- А чому вони так позначені?
- В яких частинах (районах) материка є такі річки?
- Отже, це річки, які належать до басейну внутрішнього стоку, вони пересихають і називаються ваді.
- Чому ваді пересихають? (Недостатнє живлення, надходження води)
- То від якого компоненту природи буде залежати густота річкової сітки на материку? (Клімату)
- В яких кліматичних поясах буде більш густіша річкова сітка? (Екваторіальний, субекваторіальний)
- А яка найдовша річка Африки? (Ніл)
- Окрім Нілу на материку є і інші великі та важливі річкові системи, з якими ми зараз будемо знайомитися.
· 5.3 Робота в групах «Подорож річками Африки».
· Зараз ми об’єднаємося у групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки Африки.
o План:
o 1Назва річки.
o 2 До басейну якого океану належить.
o 3 Місце витоку.
o 4 напрям течії.
o 5 Через який кліматичний пояс протікає.
o 6 Особливості водного режиму.
o 7 Найбільші притоки.
o Група 1 –Ніл
o Група 2 – Конго (Заїр)
o Група 3 – Нігер
o Група 4 – Замбезі. (Перевірка)
o 5.4 Робота зі схемою
- Окрім річок на материку є і інші водні об”єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у Африці утворилися такі види озер за походженням улоговини:
· Озера Африки
o Тектонічні Реліктові Загатні
o -Танганьїка -Чад -Тана
o -Вікторія
o -Ньяса
· Доповніть схему, користуючись матеріалом підручника на с.95. Напишіть назви озер до кожного виду. (Перевірка і показ на карті)
o 5.5 Робота з ППЗ. Заповнення пропусків. (Слайд 7,8)
- Щоб познайомитися з іншими видами внутрішніх вод материка ми виконаємо завдання. Прослуховуючи матеріал вам потрібно буде заповнити пропуски у реченнях:
· Болота знаходяться в_____________(Екваторіальній) Африці.
o 2.Багаторічні сніги і льодовики лежать на ________________ (високих гірських вершинах).
o 3. Великі артезіанські басейни знаходяться в _____________ (Сахарі) і пустельних районах_______________(Південної Африки) (перевірка і обговорення)
- Чому в екваторіальна Африка заболочена? (Багато опадів + рівнинний рельєф)
o -Назвіть високі гірські вершини. (Влк.Кіліманджаро)
o -Що утворюється у місцях виходу підземних вод на поверхню? (Оазиси)
o -Що таке оазиси? (ділянки пустель з рослинністю)
· VІ. Закріплення вивченого матеріалу
· 6.1 Розгадування кросворду
· 1 Річка південного сходу Африки.(Лімпопо)
· 2 Річка, на якій знаходиться водоспад заввишки 120м – одне з див природи світу. (Замбезі)
· 3 Найдовша річка на материку (Ніл)
· 5 Пересохлі річища (Ваді)
· 6 Річка, що двічі перетинає екватор (Конго)
· 7 Озеро, що знаходиться в пустелі Сахара (Чад)
· 8 Озеро – «Продовження» Танганьїки. (Ньяса)
· VІІ. Підсумок уроку
· -Отже, який висновок можна зробити, розгадавши кросворд? (Африка – маловодний материк)
- Що найбільше вам запам’яталося?
- Що найбільше сподобалося?
- Що найбільше здивувало?
VІІІ. Д/З
Параграф 15, к.к – нанести з таблиці у підручнику с.117 внутрішні води
Природні зони Північної Америки
Немає коментарів:
Дописати коментар