суботу, 18 березня 2017 р.

Мета: формувати в учнів систему знань про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові системи, озера, підземні води; вдосконалювати практичні вміння характеризувати основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх розміщення; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та проблем водо забезпечення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до природи.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Африки, фізична карта світу, атласи, картини природи Африки, слайди для мультимедійної дошки.
Опорні та базові поняття: Ніл — найдовша річка світу; Конґо — друга за повноводністю річка у світі; Танґаньїка — друге за глибиною озеро у світі; артезіанський басейн Сахари — один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням озерних улоговин.
Географічна номенклатура: річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія
.Зміст уроку 
 Організаційний момент
·         Добрий день, діти! Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?Урок наш я хочу розпочати  зі слів одного поета. Він сказав: «Вважай, ти втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному. Чудово. Молодці. Сідайте.
Хочу вам нагадати основні правила учнів на уроці:
o   1.Відповідати швидко, чітко.
o   2.Не перебивати товаришів.
o   3.Поважати один одного.
o   4.Не засмічувати мову словами-паразитами.
o   5.Не бійся помилитися, адже ми навчаємося.
-          Ви не проти того, щоб їх дотримуватися сьогодні на уроці?
·         II. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
·         2.1 Перевірка д/з
-          Як справи з д/з?
-          Що потрібно було зробити вдома?
-          Яку тему вивчали на попередньому уроці?
-          Що таке клімат?
-          Зараз ми швидко перевіримо домашній матеріал. Два учні буде працювати з індивідуальним завданням. Хто бажає? (роздаю індивідуальні завдання)
·         А) Індивідуальне  опитування (Тести).
·         1 Над Африкою переважають повітряні маси:
·         А)Екваторіальні і тропічні;
·         Б)Тропічні й помірні;
·         В)Помірні й полярні.
·         2 У поясах високого тиску опадів випадає:
·         А)Багато;
·         Б)Мало;
·         В)Помірно.
·         3На більшій частині Африки переважає циркуляція:
·         А)Мусонна;
·         Б)Пасатна;
·         В)Циклональна.
·         4 На західному узбережжі Південної Африки розташована пустеля:
·         А)Калахарі;
·         Б)Наміб;
·         В)Сахара.
·         5  Проходження холодної Бенгельської течії поблизу південно- західного узбережжя Африки:
·         А)Пом’якшує та зволожує клімат узбережжя;
·         Б)Сприяє утворення берегової пустелі;
·         В)Ніяк не впливає на клімат узбережжя.
·         6 Кліматичний пояс Африки, що характеризується високими температурами протягом року і великою вологістю, називається:
·         А)Тропічним;
·         Б)Помірним;
·         В)Екваторіальним.

·         7 Наявність двох сезонів (вологого і сухого) характерна для кліматичного поясу африки:
·         А)Полярного;
·         Б)Тропічного;
·         В)Субекваторіального.
·         8 Крайня північ і південь Африки розташована у поясі:
·         А)Тропічному;
·         Б)Помірному;
·         В)Субтропічному.
·         9.На південному сході материка опади розподіляються протягом року досить рівномірно завдяки:
·         А)Впливу мусонів;
Б)Впливу пасатів;
·         В)Сонячної радіації.
·         10 Найбільша температура повітря на Землі була зареєстрована у місті_____________.
·         11 Найбільше опадів випадає в Африці  на ___________ узбережжі.
·         12 Більша частина Африки знаходиться у _____________ тепловому поясі.

·         Б) «Одягни» Африку.
·         (На дошці прикріплений шаблон Африки, один учень працює біля нього і прикріплює назви географічних об’єктів Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас, Ефіопське нагір"я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас – Енгела).

·         В) Гра «Мішок запитань»
-          Поки діти працюють з індивідуальними завданнями ми попрацюємо з мішком запитань. До кого я підходжу – той витягує запитання з мішка і дає відповідь.
·         Запитання:
·         1 Під впливом яких чинників формується клімат Африки?
·         2 Чому Африка – найжаркіший материк світу?
·         3 Де випадає найбільша кількість опадів в Африці?
·         4 Під впливом яких постійних вітрів знаходиться Африка?
·         5 Найвологіше місце Африки?
·         6 Яка причина утворення пустелі Наміб?
·         7 У яких кліматичних поясах знаходиться Африка?
·         8 Які кліматичні пояси займають  найбільшу площу в Африці?
·         9 Яким показником відрізняється зима від літа на материку?

·         Г) Упізнай кліматичний пояс (за варіантами)
·         Ів 
·         1.Розташований обабіч екватора , визначається низьким атмосферним тиском і значною (понад 2000мм) кількістю опадів протягом року. (Екваторіальний)
·         2 Виділяють дві кліматичні області: середземноморського типу клімату та морську кліматичну область. Знаходиться крайня північ  і південь Африки. (Субтропічний)
·         ІІв
·         Наявні два сезони: сухий (взимку) і вологий (влітку). Характерна сезонна зміна повітряних мас. Протягом року тримаються високі температури. (Субекваторіальний)
·         Лежить в області високого атмосферного тиску. Опадів випадає мало, температура влітку  +30… +40. (Тропічний)
·         IIІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів
·         3.1 Загадка
·         Біжить, біжить, не вибіжить.
·         Тече, тече, не витече. (Річка)
·         Що це таке?

·         3.2 Підказка
·         (Прослуховують запис шуму моря)
-          Яку картину ви собі уявили?
-          Що допомогло здогадатися що це море? (Шум води)
-          А де ми ще можемо побачити воду?
-          Повернімося до загадки. То якою буде відгадка нашої загадки?
·         IV. Оголошення теми і мети
·         Отже, сьогодні на уроці ми будемо вести мову про  води суходолу Африки, дізнаємося про головні річки  та озера материка, визначимо причини їх нерівномірного розміщення на материку, з’ясуємо  чи є в Африці болота та льодовики. Запишіть тему уроку у свої зошити.(Учні записують тему уроку у зошити)
·         V. Вивчення нового матеріалу.
·         5.1 Робота з підручником (мал. 52, с 92)
-          Річки Африки належать до трьох басейнів: Антлантичного, Індійського океанів та внутрішнього стоку.
-          Басейн якого океану  більший за площею? (Атлантичного -½)
-          Який басейн займає друге місце за площею? (Внутрішнього стоку -1/3)
-          І на третьому місці? (Індійського – 1/5)

·         5.2 Робота з картою
-          Назвіть річки Атлантичного океану.
-          Які річки впадають в Індійський океан?
-          Чи є на материку річки, які позначені пунктирною лінією?
-          А чому вони так позначені?
-          В яких частинах (районах) материка є такі річки?
-          Отже, це річки, які належать до басейну внутрішнього стоку, вони пересихають і називаються ваді.
-          Чому ваді пересихають? (Недостатнє живлення, надходження води)
-          То від якого компоненту природи буде залежати густота річкової сітки на материку? (Клімату)
-          В яких кліматичних поясах буде більш густіша річкова сітка? (Екваторіальний, субекваторіальний)
-          А яка найдовша річка Африки? (Ніл)
-          Окрім Нілу на материку є і інші великі  та важливі річкові системи, з якими ми зараз будемо знайомитися.

·         5.3 Робота в групах «Подорож річками Африки».
·         Зараз ми об’єднаємося у групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки Африки.
o   План:
o   1Назва річки.
o   2 До басейну якого океану належить.
o   3 Місце витоку.
o   4 напрям течії.
o   5 Через який кліматичний пояс протікає.
o   6 Особливості водного режиму.
o   7 Найбільші притоки.
o   Група 1 –Ніл
o   Група 2 – Конго (Заїр)
o   Група 3 – Нігер
o   Група 4 – Замбезі. (Перевірка)
o   5.4 Робота зі схемою
-          Окрім річок на материку є і інші водні об”єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у Африці утворилися такі види озер за походженням улоговини:
·         Озера Африки

o   Тектонічні                                                Реліктові                                      Загатні                      
o   -Танганьїка                                              -Чад                                                  -Тана
o   -Вікторія
o   -Ньяса                                                 

·         Доповніть схему, користуючись матеріалом підручника на с.95. Напишіть назви озер до кожного виду. (Перевірка і показ на карті)

o   5.5 Робота з ППЗ. Заповнення пропусків. (Слайд 7,8)
-          Щоб познайомитися з іншими видами внутрішніх вод материка ми виконаємо завдання. Прослуховуючи матеріал вам потрібно буде заповнити пропуски у реченнях:
·         Болота знаходяться в_____________(Екваторіальній) Африці.
o   2.Багаторічні сніги і льодовики лежать на ________________ (високих гірських вершинах).
o   3. Великі артезіанські басейни знаходяться в _____________ (Сахарі) і пустельних районах_______________(Південної Африки)   (перевірка і обговорення)
-          Чому в екваторіальна Африка заболочена? (Багато опадів + рівнинний рельєф)
o   -Назвіть високі гірські вершини. (Влк.Кіліманджаро)
o   -Що утворюється у місцях виходу підземних вод на поверхню? (Оазиси)
o   -Що таке оазиси? (ділянки пустель з рослинністю)
·         VІ. Закріплення вивченого матеріалу
·         6.1 Розгадування кросворду
·         1 Річка південного сходу Африки.(Лімпопо)
·         2 Річка, на якій знаходиться водоспад заввишки 120м – одне з див природи світу. (Замбезі)
·         3 Найдовша річка на материку (Ніл)
·         4 Найбільше за площею озеро Африки.(Вікторія)
·         5 Пересохлі річища (Ваді)
·         6 Річка, що двічі перетинає екватор (Конго)
·         7 Озеро, що знаходиться в пустелі Сахара (Чад)
·         8 Озеро – «Продовження» Танганьїки. (Ньяса)
·         9 річка, що несе свої води до озера Чад (Шарі)
·         VІІ.  Підсумок уроку
·         -Отже, який висновок можна зробити, розгадавши кросворд? (Африка – маловодний материк)
-          Що найбільше вам запам’яталося?
-          Що найбільше сподобалося?
- Що найбільше здивувало?
VІІІ.  Д/З
Параграф 15, к.к – нанести з таблиці у підручнику с.117 внутрішні води

















Відділ освіти Мостиської  районної державної адміністрації






Води суходолу Африки

7клас



                                                                                   Конспект уроку
                                                                                    вчителя географії
Мостиська другої ЗОШ І-ІІ ст..
                                                                          Місик М.М.





                                        Мостиська Друга, 2014




Відділ освіти Мостиської  районної державної адміністрації






 Україна – єдина країна



                                                                                   Позакласний захід
                                                                                    вчителя географії
Мостиська другої ЗОШ І-ІІ ст..
                                                                          Місик М.М.





                                        Мостиська Друга



Відділ освіти Мостиської  районної державної адміністрації







Використання ІКТ на уроках географії







                                                                                   Доповідь
                                                                                    вчителя географії
Мостиська другої ЗОШ І-ІІ ст..
                                                                          Місик М.М.






                                     Мостиська Друга
Відділ освіти Мостиської  районної державної адміністрації






Полюбіть майбутнє – виростуть крила







                                                                                   Доповідь
                                                                                    вчителя географії
Мостиська другої ЗОШ І-ІІ ст..
                                                                          Місик М.М.







                                     Мостиська Друга

Немає коментарів:

Дописати коментар