Тема.
Води суходолу Африки. Головні річкові
системи, озера, підземні води і їх гідрологічні особливості. Значення для
природи та населення
Мета:
формувати
в учнів систему знань про особливості внутрішніх вод Африки, головні річкові
системи, озера, підземні води; вдосконалювати практичні вміння характеризувати
основні річкові системи, основні типи озер Африки і закономірності їх
розміщення; сприяти розумінню значення вод суходолу для природи материка та
проблем водо забезпечення; продовжити виховання в учнів ощадливого ставлення до
природи.
Тип
уроку: комбінований.
Обладнання:
фізична
карта Африки, фізична карта світу, атласи, картини природи Африки, слайди для
мультимедійної дошки.
Опорні
та базові поняття: Ніл
— найдовша річка світу; Конґо — друга за повноводністю річка у світі;
Танґаньїка — друге за глибиною озеро у світі; артезіанський басейн Сахари —
один з найбільших у світі, річка і її частини; озера і їх типи за походженням
озерних улоговин.
Географічна
номенклатура:
річки: Ніл, Конґо, Ніґер, Замбезі, Оранжева; озера: Вікторія, Танґаньїка, Ньяса, Чад; водоспад: Вікторія
.Зміст уроку
Організаційний момент
·
Добрий день,
діти! Як ваші справи? Чи готові ви до сьогоднішнього уроку?Урок наш я хочу розпочати зі слів одного поета. Він сказав: «Вважай, ти
втратив день, в який не посміхнувся». Покажіть мені свої обличчя, щоб я
побачила з яким настроєм ви прийшли сьогодні на урок (мімікою учні показують
свій настрій). А тепер у парах візьміться за руки й посміхніться один одному.
Чудово. Молодці. Сідайте.
Хочу вам нагадати основні правила учнів на уроці:
o
1.Відповідати швидко, чітко.
o
2.Не перебивати товаришів.
o
3.Поважати один одного.
o
4.Не засмічувати мову
словами-паразитами.
o
5.Не бійся помилитися, адже ми
навчаємося.
-
Ви не проти
того, щоб їх дотримуватися сьогодні на уроці?
·
II. Актуалізація
опорних знань і вмінь учнів
·
2.1 Перевірка д/з
-
Як справи з
д/з?
-
Що потрібно
було зробити вдома?
-
Яку тему
вивчали на попередньому уроці?
-
Що таке
клімат?
-
Зараз ми
швидко перевіримо домашній матеріал. Два учні буде працювати з індивідуальним
завданням. Хто бажає? (роздаю індивідуальні завдання)
·
А) Індивідуальне опитування
(Тести).
·
1 Над
Африкою переважають повітряні маси:
·
А)Екваторіальні
і тропічні;
·
Б)Тропічні й
помірні;
·
В)Помірні й
полярні.
·
2 У поясах
високого тиску опадів випадає:
·
А)Багато;
·
Б)Мало;
·
В)Помірно.
·
3На більшій
частині Африки переважає циркуляція:
·
А)Мусонна;
·
Б)Пасатна;
·
В)Циклональна.
·
4 На
західному узбережжі Південної Африки розташована пустеля:
·
А)Калахарі;
·
Б)Наміб;
·
В)Сахара.
·
5 Проходження холодної Бенгельської течії
поблизу південно- західного узбережжя Африки:
·
А)Пом’якшує та зволожує клімат узбережжя;
·
Б)Сприяє
утворення берегової пустелі;
·
В)Ніяк не
впливає на клімат узбережжя.
·
6
Кліматичний пояс Африки, що характеризується високими температурами протягом
року і великою вологістю, називається:
·
А)Тропічним;
·
Б)Помірним;
·
В)Екваторіальним.
·
7 Наявність
двох сезонів (вологого і сухого) характерна для кліматичного поясу африки:
·
А)Полярного;
·
Б)Тропічного;
·
В)Субекваторіального.
·
8 Крайня
північ і південь Африки розташована у поясі:
·
А)Тропічному;
·
Б)Помірному;
·
В)Субтропічному.
·
9.На
південному сході материка опади розподіляються протягом року досить рівномірно
завдяки:
·
А)Впливу
мусонів;
Б)Впливу пасатів;
Б)Впливу пасатів;
·
В)Сонячної
радіації.
·
10 Найбільша
температура повітря на Землі була зареєстрована у місті_____________.
·
11 Найбільше
опадів випадає в Африці на ___________
узбережжі.
·
12 Більша
частина Африки знаходиться у _____________ тепловому поясі.
·
Б) «Одягни» Африку.
·
(На дошці
прикріплений шаблон Африки, один учень працює біля нього і прикріплює назви
географічних об’єктів Африки – Гвінейська затока, півострів Сомалі, Середземне
море, Гібралтарська протока, мис Агульяс, острів Мадагаскар, гори Атлас,
Ефіопське нагір"я, вулкан Кіліманджаро, мис Рас – Енгела).
·
В) Гра «Мішок запитань»
-
Поки діти
працюють з індивідуальними завданнями ми попрацюємо з мішком запитань. До кого
я підходжу – той витягує запитання з мішка і дає відповідь.
·
Запитання:
·
1 Під
впливом яких чинників формується клімат Африки?
·
2 Чому
Африка – найжаркіший материк світу?
·
3 Де випадає
найбільша кількість опадів в Африці?
·
4 Під
впливом яких постійних вітрів знаходиться Африка?
·
5
Найвологіше місце Африки?
·
6 Яка
причина утворення пустелі Наміб?
·
7 У яких
кліматичних поясах знаходиться Африка?
·
8 Які
кліматичні пояси займають найбільшу
площу в Африці?
·
9 Яким
показником відрізняється зима від літа на материку?
·
Г) Упізнай кліматичний пояс (за варіантами)
·
Ів
·
1.Розташований
обабіч екватора , визначається низьким атмосферним тиском і значною (понад
2000мм) кількістю опадів протягом року. (Екваторіальний)
·
2 Виділяють
дві кліматичні області: середземноморського типу клімату та морську кліматичну
область. Знаходиться крайня північ і
південь Африки. (Субтропічний)
·
ІІв
·
Наявні два
сезони: сухий (взимку) і вологий (влітку). Характерна сезонна зміна повітряних
мас. Протягом року тримаються високі температури. (Субекваторіальний)
·
Лежить в
області високого атмосферного тиску. Опадів випадає мало, температура
влітку +30… +40. (Тропічний)
·
IIІ. Мотивація
навчальної та пізнавальної діяльності учнів
·
3.1 Загадка
·
Біжить,
біжить, не вибіжить.
·
Тече, тече,
не витече. (Річка)
·
Що це таке?
·
3.2 Підказка
·
(Прослуховують
запис шуму моря)
-
Яку картину
ви собі уявили?
-
Що допомогло
здогадатися що це море? (Шум води)
-
А де ми ще
можемо побачити воду?
-
Повернімося
до загадки. То якою буде відгадка нашої загадки?
·
IV. Оголошення
теми і мети
·
Отже,
сьогодні на уроці ми будемо вести мову про
води суходолу Африки, дізнаємося про головні річки та озера материка, визначимо причини їх
нерівномірного розміщення на материку, з’ясуємо
чи є в Африці болота та льодовики. Запишіть тему уроку у свої
зошити.(Учні записують тему уроку у зошити)
·
V. Вивчення
нового матеріалу.
-
Річки Африки належать до трьох басейнів: Антлантичного, Індійського
океанів та внутрішнього стоку.
-
Басейн якого
океану більший за площею? (Атлантичного
-½)
-
Який басейн
займає друге місце за площею? (Внутрішнього стоку -1/3)
-
І на
третьому місці? (Індійського – 1/5)
·
5.2 Робота з картою
-
Назвіть
річки Атлантичного океану.
-
Які річки
впадають в Індійський океан?
-
Чи є на
материку річки, які позначені пунктирною лінією?
-
А чому вони
так позначені?
-
В яких
частинах (районах) материка є такі річки?
-
Отже, це
річки, які належать до басейну внутрішнього стоку, вони пересихають і
називаються ваді.
-
Чому ваді
пересихають? (Недостатнє живлення, надходження води)
-
То від якого
компоненту природи буде залежати густота річкової сітки на материку? (Клімату)
-
В яких
кліматичних поясах буде більш густіша річкова сітка? (Екваторіальний,
субекваторіальний)
-
А яка
найдовша річка Африки? (Ніл)
-
Окрім Нілу
на материку є і інші великі та важливі
річкові системи, з якими ми зараз будемо знайомитися.
·
5.3 Робота в групах «Подорож річками Африки».
·
Зараз ми
об’єднаємося у групи і за певним планом спробуємо охарактеризувати річки
Африки.
o
План:
o
1Назва річки.
o
2 До басейну якого океану
належить.
o
3 Місце витоку.
o
4 напрям течії.
o
5 Через який кліматичний пояс
протікає.
o
6 Особливості водного режиму.
o
7 Найбільші притоки.
o
Група 1 –Ніл
o
Група 2 – Конго
(Заїр)
o
Група 3 –
Нігер
o
Група 4 –
Замбезі. (Перевірка)
o
5.4 Робота зі схемою
-
Окрім річок
на материку є і інші водні об”єкти, зокрема – озера. Озера різні за розмірами, формою та походженням улоговини. Зокрема у
Африці утворилися такі види озер за походженням улоговини:
·
Озера Африки
o
Тектонічні
Реліктові Загатні
o
-Танганьїка
-Чад
-Тана
o
-Вікторія
o
-Ньяса
·
Доповніть
схему, користуючись матеріалом підручника на с.95. Напишіть назви озер до
кожного виду. (Перевірка і показ на карті)
o
5.5 Робота з ППЗ. Заповнення пропусків. (Слайд 7,8)
-
Щоб
познайомитися з іншими видами внутрішніх вод материка ми виконаємо завдання.
Прослуховуючи матеріал вам потрібно буде заповнити пропуски у реченнях:
·
Болота знаходяться
в_____________(Екваторіальній) Африці.
o
2.Багаторічні сніги і
льодовики лежать на ________________ (високих гірських вершинах).
o
3. Великі артезіанські басейни
знаходяться в _____________ (Сахарі) і пустельних районах_______________(Південної
Африки) (перевірка і обговорення)
-
Чому в
екваторіальна Африка заболочена?
(Багато опадів + рівнинний рельєф)
o
-Назвіть високі гірські вершини. (Влк.Кіліманджаро)
o
-Що утворюється у місцях виходу підземних вод на
поверхню? (Оазиси)
o
-Що таке оазиси? (ділянки пустель з рослинністю)
·
VІ. Закріплення
вивченого матеріалу
·
6.1 Розгадування кросворду
·
1 Річка південного сходу
Африки.(Лімпопо)
·
2 Річка, на якій знаходиться
водоспад заввишки 120м – одне з див природи світу. (Замбезі)
·
3 Найдовша річка на материку
(Ніл)
·
4 Найбільше за площею озеро
Африки.(Вікторія)
·
5 Пересохлі річища (Ваді)
·
6 Річка, що двічі перетинає
екватор (Конго)
·
7 Озеро, що знаходиться в
пустелі Сахара (Чад)
·
8 Озеро – «Продовження»
Танганьїки. (Ньяса)
·
9 річка, що несе свої води до
озера Чад (Шарі)
·
VІІ. Підсумок уроку
·
-Отже, який
висновок можна зробити, розгадавши кросворд? (Африка –
маловодний материк)
-
Що найбільше вам запам’яталося?
-
Що найбільше сподобалося?
-
Що найбільше здивувало?
VІІІ. Д/З
Параграф 15, к.к – нанести з
таблиці у підручнику с.117 внутрішні води
Відділ
освіти Мостиської районної державної
адміністрації
Води суходолу Африки
7клас
Конспект уроку
вчителя географії
Мостиська
другої ЗОШ І-ІІ ст..
Місик
М.М.
Мостиська
Друга, 2014
Відділ
освіти Мостиської районної державної
адміністрації
Україна – єдина
країна
Позакласний захід
вчителя географії
Мостиська
другої ЗОШ І-ІІ ст..
Місик
М.М.
Мостиська
Друга
Відділ
освіти Мостиської районної державної
адміністрації
Використання ІКТ на уроках географії
Доповідь
вчителя географії
Мостиська
другої ЗОШ І-ІІ ст..
Місик
М.М.
Мостиська Друга
Відділ
освіти Мостиської районної державної
адміністрації
Полюбіть майбутнє – виростуть крила
Доповідь
вчителя географії
Мостиська
другої ЗОШ І-ІІ ст..
Місик
М.М.
Мостиська Друга
Немає коментарів:
Дописати коментар