вівторок, 7 березня 2017 р.

Опис досвіду роботи

 Проблема над якою працюю:
« Використання ІКТ на уроках географії та  формування комунікативних навичок»                                                                                                                                                                                                                        
            Учитель, будь сонцем, що випромінює людське тепло, і будь благодатним ґрунтом для розвитку людських почуттів; сій знання не лише в пам’яті й свідомості твоїх учнів, а передусім у їхніх душах і серцях.
                                                                                  Ш. Амонашвілі
Актуальність досвіду Сучасний етап розвитку системи освіти в Україні характеризується освітніми інноваціями, спрямованими на збереження
досягнень минулого і, водночас, на модернізацію системи освіти відповідно до вимог часу, новітніх надбань науки, культури і соціальної практики. Характерною особливістю цього періоду розвитку педагогічної освіти є пошук нових змісту, форм, методів і засобів навчання; розгортання широкої експериментальної роботи, спрямованої на впровадження освітніх інновацій на засадах сучасної філософії освіти.
Компетентнісний підхід до вивчення географії розглядається як такий засіб організації навчально-пізнавальної діяльності учнів, що забезпечує засвоєння ними змісту навчання та досягнення мети навчання при розв’язанні певних проблемних завдань. Сучасна педагогіка визначає декілька груп компетентностей. Відповідно до рішень Європейської Ради основною компетентністю на уроках  є комунікативна компетентність, тому що вона забезпечує набуття учнями вміння обговорювати проблеми, доводити власну позицію, виробляти власну точку зору, розвивати критичне і креативне мислення та адаптуватися у  середовищі.
Необхідність формування інформаційно - комунікативної компетентності учнів зумовлено реалізацією не тільки відповідно оновленого змісту освіти, але й адекватних методів і технологій навчання. Найбільш ефективними шляхами реалізації комунікативного підходу до вивчення географії  є застосування ІКТ. Системне використання  методів цієї технології  є актуальним для сучасної освіти, та виступає ґрунтовною складовою у формуванні компетентної особистості учня як громадянина демократичного суспільства.
Теоретична база
    Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спирається на Національну доктрину розвитку освіти, Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Концепцію загальної середньої освіти», Регіональну програму впровадження  компетентісно-орієнтованого підходу в навчальний процес  тощо. 
         Вивчення інформаційно-комунікативної компетентності особистості має як наукове, так і практичне значення, оскільки впливає на успішність порозуміння між людьми, уміння спілкуватися і налагоджувати стосунки. У результаті аналізу досліджень комунікативної компетентності було виявлено, що вона розглядається як: комунікативні знання (Л. Е. Орбан-Лембрик, Л. А. Петровська, А. П. Панфі­лова, О. Г. Коваленко), комунікативні здібності (Ю. М. Єме­льянов, А. П. Панфілова, С. С. Макаренко, B. R. Nancy), комунікативні характеристики (комунікативні риси) (Н. М. Мельникова, В. П. Черевко, Т. Д. Щербан, О. І. Гринчук, А. М. Сухов, А. О. Дер­кач). Узагальнюючи проаналізовані дані визначимо, що комунікативна компетентність має динамічний характер, представляє собою сукупність знань, які дозволяють розвивати здібності, орієнтуватися в комунікативних ситуаціях і формувати сталі комунікативні характеристики.
            Інтерес до  даної технології  ІКТ як освітньої інновації з’явився в Україні близько десяти років тому. Методичне підґрунтя досвіду роботи та його практична реалізація спираються на наукові дослідження та теоретичні розробки відомих педагогів  І.Родигіної, Л.Пироженко, Т.Ремех, О.Мокрогуза, І.Якиманської, М.Махмутова тощо.
    Технологічне підґрунтя досвіду
    Реалізувати стратегічну мету досвіду, створити умови для розвитку й самореалізації кожної особистості неможливо без урахування наступних умов: знання вікових особливостей та рівня комунікативної компетенції учнів; ознайомлення їх з особливостями ІКТ методів; поступового введення  прийомів у процес навчання; постійної роботи щодо розвитку навичок групової взаємодії.
    Глобалізація  сучасного  інформаційного  світу  призвела  до  утвердження 
медіа культури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в 
освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль  у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді.
      Медіа   освіта   орієнтована   на   підготовку   молоді   до   життя   в   нових  інформаційних         умовах,      до     повноцінного        сприймання        різноманітної  інформації,      оволодіння       способами        спілкування       на    основі     сучасних  інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію.
      Швидкий  розвиток  інформаційних  та  комунікаційних  технологій  (ІКТ)  відкриває   людству   нові   можливості   в   освіті,   висуваючи   натомість   нові  вимоги   до   навчання.   Розвиток   так   званого   «інформаційного   простору»  вимагає  від  сучасної  школи  модифікації  окремих  аспектів  її  діяльності,  які  вже не задовольняють усіх потреб  інформаційного суспільства. 
      Використання  ІКТ  дозволяє  нам  змінити  зміст  освіти.  На  мій  погляд  комп’ютерні технології сприяють:
·        засвоєнню і учнем і учителем нових важливих знань, умінь, 
·навичок;
·         самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя;
·        ідеально підходять для вивчення й викладання географії;
·        можуть використовуватися у всіх видах урочної і позаурочної   діяльності.   
Описание: Картинка 3 из 7                                                Комунікативна компетентність учня характеризується цілою низкою  здібностей, що виявляються  у швидкості, глибині та міцності оволодіння  засобами і прийомами діяльності, таким як:
 -  умінням слухати, сприймати і                                                        відтворювати інформацію;
-  вести діалог;
-  брати участь у дискусіях;
-  уміння переконувати  і відстоювати  свою точку зору, тобто спілкуватися.
Моделювання проблемних  ситуації, постійна організація пізнавальної діяльності учнів  забезпечує  на уроці  інтерактивне  спілкування, що  передбачає  обмін  думками, ідеями,  почуттями між  співрозмовниками,  умінням        критично і творчо  мислити.
Сутність досвіду
Досвід роботи дозволяє оцінити потенціал новітніх  технології навчання з позиції її адекватності завданню формування комунікативної компетентності школярів.
  Об’єктом досвіду  виступає процес формування компетентної особистості учня та підвищення мотивації в навчанні.
Предмет досвіду інформаційно-комунікативні технології навчання та застосування інших новітніх технологій.
  Методи дослідження проблеми
-      спостереження, аналіз;
-      розробка науково-методичних матеріалів з проблеми;
-      впровадження інтерактивних прийомів під час навчальних занять;
-      запровадження елементів аналізу діяльності роботи під час уроку, самоаналізу,  взаємоаналізу;
-      розробка дидактичного матеріалу, тестових завдань;
-      моніторинг якості навчальних досягнень учнів;
-      узагальнення досвіду роботи з проблеми дослідження;
-      презентація досвіду роботи на рівні школи.
Завдання досвіду:
1.     Виявити можливості ІКТ у формуванні комунікативної компетентності учнів під час викладання географії.
2.      Обґрунтувати та експериментально підтвердити ефективність використання  методів навчання ІКТ як складової  процесу формування компетентної особистості.
Діяльність учителя:
Використовую різноманітні  методи. Організовую дискусії. Спонукаю висловлювати власну думку. Стимулюю до надання аргументованих відповідей. Вчу  правильно ставити запитання та відповідати на них, пропонує письмові роботи (звіт про мандрівку, опис досліду). Створю проблемні ситуації, практикую  захист творчих робіт та проектів.
Діяльність учнів:
Висловлюють власну думку. Вміють аргументовано її довести. Роблять доповіді. Вміють писати тези, план, реферат. Проводять захист рефератів, проектів, роблять презентації. Ставлять запитання до учнів та вчителя. Відповідають на запитання учнів чи вчителя. Вміє визначити свої помилки, додержується культури спілкування.
Основні форми:
 Тому основними формами навчання є групова та індивідуальна. Значне місце у формуванні комунікативної компетентності посідають проблемні ситуації, , комунікативні творчі  завдання, асоціативні кола, розробка проектів, широко використовую технології колективно-групового навчання, методи «Карусель», «Коло ідей», «Мікрофон», «Мозковий штурм»,  та інші.

    Глобалізація  сучасного  інформаційного  світу  призвела  до  утвердження 
медіа культури практично в усіх галузях людського життя, в тому числі і в 
освітньому просторі. Сучасні інформаційні технології відіграють значну роль  у формуванні ціннісних орієнтацій сучасної молоді.
      Медіа   освіта   орієнтована   на   підготовку   молоді   до   життя   в   нових  інформаційних         умовах,      до     повноцінного        сприймання        різноманітної  інформації,      оволодіння       способами        спілкування       на    основі     сучасних  інформаційних технологій, уміння критично осмислювати інформацію.
         Швидкий  розвиток  інформаційних  та  комунікаційних  технологій  (ІКТ)  відкриває   людству   нові   можливості   в   освіті,   висуваючи   натомість   нові  вимоги   до   навчання.   Розвиток   так   званого   «інформаційного   простору»  вимагає  від  сучасної  школи  модифікації  окремих  аспектів  її  діяльності,  які  вже не задовольняють усіх потреб  інформаційного суспільства. 
         Використання  ІКТ  дозволяє  нам  змінити  зміст  освіти.  На  мій  погляд  комп’ютерні технології сприяють:
·        засвоєнню і учнем і учителем нових важливих знань, умінь, 
·навичок;
·         самоосвіті й самовдосконаленню особистості учня й учителя;
·        ідеально підходять для вивчення й викладання географії;
·        можуть використовуватися у всіх видах урочної і позаурочної   діяльності.   
·
      Ці  засоби  навчання  дають  змогу  створити  нове  навчальне  середовище,  яке  здатне  підвищити  якість  географічної  освіти,  залучитися  до  світового  інформаційного  простору.  І  у  цьому  середовищі  наголос  робиться  не  на  вивчення фактологічного матеріалу, а більше на розвиток навичок мислення,  міжособистісних відносин і творчості. 
Які  ж  основні  напрямки  використання      ІКТ на уроках географії:
                                                   

Структура уроків географії
із застосуванням ІКТ




5%
5%
Скругленный прямоугольник: Мотивація
 



Скругленный прямоугольник: Оголошення теми та очікуваних результатів 5%





5%
Скругленный прямоугольник: Надання необхідної інформації
5%
5%,5%




Скругленный прямоугольник: Інтерактивна вправа




5%,5%
Скругленный прямоугольник: Рефлексія результатів

5%,5%
 


Скругленный прямоугольник: Підсумки
 





Складові ефективності й успішності моїх уроків:
Глибокі теоретичні    +     ретельне планування   +     творчий підхід
          знання                        та підготовка уроку                   учителя
Практична реалізація досвіду
  Практичне значення досвіду полягає в тому, що його матеріали можуть бути використані вчителями географії   при плануванні та здійсненні навчально-виховного процесу з предмету, в організації роботи з обдарованими учнями, в діяльності творчих груп тощо.        
         Щоб урок був ефективним, доцільним є застосування різних педагогічних прийомів і технологій. У цьому розділі зупинюся на реалізації двох видів технологій, використання яких підвищує рівень засвоєння матеріалу – це інтерактивні технології та ІКТ. Використання ІКТ можливе на будь-якому етапі навчальної діяльності уроку.

Пояснення    нового    матеріалу
·        підбір текстового й графічного матеріалу по темі уроку;
·        створення навчальної презентації;
·         підбір анімації, відеофільму або короткого кліпу уроку.

Закріплення  вивченого матеріалу
·        організація індивідуальних виступів учнів за заздалегідь
підготовленим вчителем матеріалами;
·        проведення віртуальних  подорожей географічними об’єктами.

Додаткові   завдання
      організація проектної діяльності учнів;
      проведення захисту проектів учнів.
    Інтерактивні методи
-         Кросворд «Материк» .
-         Мозкова атака.
-         Колективна робота. Пошук відповіді на складне питання шляхом висловлення суджень, пошуку істини.
-         Читаємо і дивимося.
-         Використання художньої і науково - популярної літератури, фрагментів художніх та науково-популярних фільмів .
-         Проблемне питання
На початку уроку ставиться проблемне питання, відповідь на яке потрібно дати в кінці уроку, вивчивши його  матеріал.
             Перевірка домашнього завдання
-         «Шпаргалки»
Учні готують вдома «шпаргалки» по вивченому матеріалові, викорис-товуючи тільки умовні знаки, малюнки.
-         Тести різних видів
-         Пінг-понг
Робота в парі. Обмін питаннями з  вивченої теми біля дошки
-         «Вірю - не вірю»
Учні  повинні підтвердити або спростувати інформацію, яку повідомляє вчитель
-         «Так-ні»
-         Знайди помилку
Вивчення нового матеріалу
-         «Темна конячка»
Робота в парі. Учні зашифровують інформацію про певний географічний
 об’єкт , який  повинна відгадати інша пара учнів.
     Узагальнення і систематизація знань
-         «Вірю - не вірю»
-         «Знайди пару».
Терміни і визначення розкидані окремо  по класній кімнаті. Потрібно знайти до терміна відповідне  визначення. Наприклад, географічні координати (назва об’єкта – координата).
-         «Знайди помилку».
-         Встановити відповідність
Робота в парі, групі. Учні встановлюють відповідність між термінами та їх визначеннями.
-         «Ти - мені, я- тобі».
Робота в парі. Учні задають один одному питання  з теми уроку.
    Наведу  декілька  прикладів  використання  ІКТ  на  уроках  географії  у
 шостому класі.
    Вивчаючи  тему  "Магматизм",  учні  краще  розуміють  природу  цього
 процесу,  коли  у  вчителя  є  можливість  продемонструвати  це    небезпечне  явище за допомогою відео або, ще краще, мультимедійних засобів.
      А  за  допомогою  другого  малюнка  також  можна  закріпити  з  учнями
 будову  вулкану,  а  на  наступному  уроці  перевірити  виконання  домашнього завдання.
     З  метою  активізації  пізнавальної  діяльності  та  мислення  учнів  при
 застосуванні  ІКТ  використовуються  прийоми  порівняння,  аргументації  та відстоювання  своєї  точки  зору.  В  умовах  засвоєння  великої  кількості
інформації, особливої ваги набуває прийом виділення головного в навчальному
матеріалі, оскільки він допомагає знайти "ядро" нової інформації.
   Дуже  широкі  можливості  застосування  мають  комп'ютерні  засоби
 навчання  під  час  вивчення  теми  "Атмосфера".  За  їх допомогою можна навчити учнів  визначати типи хмар, якщо на дворі  ясне небо.
  Використання  комп'ютера  на  уроці  також  дає  змогу  учителю  складати  тести  нового  покоління,  логічні  ланцюжки,  тренувальні  вправи,  головоломки, діаграми,  графіки,  супроводжувати  лекційні  заняття  слайдами,  виконувати практичні роботи та презентації тощо.
     Про  чесноти  інформаційних  технологій  можна  говорити  довго.  Але  не  слід забувати про "зворотній бік медалі".
    При  використанні  комп'ютера,  учителю  треба  пам'ятати  про  негативний  вплив  випромінювання  монітора  на  зір,  симптом  хронічної  втоми  та  болі  у спині,  появу  психічного  стресу  тощо,  тому  треба  дотримуватися  санітарно-гігієнічних  вимог,  передбачати  спеціальні  вправи  на  уроках  для  запобігання можливих небажаних наслідків.
    Але  ці  недоліки  не  стануть  на  заваді  все  ширшого  використання
 інформаційних  та  мультимедійних  технологій  на  уроках  географії.  І  завдяки  інтерактивним  формам  навчання,  учень  з  пасивного  слухача  перетвориться  на активного  учасника  учбового  процесу.  А  це,  на  мій  погляд,  є  важливим елементом  навчання  і  виховання  майбутнього  громадянина  нашої  держави  з  активною життєвою позицією.
 Досвід  роботи  нашої  школи  показує,  що  комп'ютерна  підтримка  уроків
 географії має позитивні наслідки. Вона розв'язує глобальні проблеми освіти:
 – особистісно зорієнтований підхід до навчання;
– уміння учнів самостійно здобувати знання;
– розвиток навичок праці з комп'ютером.

Учні  показують  стабільно  високі  результати  навчання.  Ця  технологія
 розвиває не тільки учнів, а й учителя, робить його роботу приємною, успішною, результативною, полегшує працю, забезпечує професійний ріст.






          Висновки та результативність

 Ефективність  застосування ІКТ на уроках географії визначається специфікою конкретного процесу навчання. Універсальних рекомендацій щодо складу і застосування методів навчання не існує. Педагог самостійно приймає рішення про використання того чи іншого методу на основі свого власного досвіду, врахування особливостей учнівської аудиторії з метою максимальної ефективності процесу навчання.
У ході такого навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу ситуацій і відповідної інформації, приймати продумані рішення, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.
ІКТ відкриває нові можливості для ефективної взаємодії учителя й учнів: учитель стає наставником саморозвитку учня, провідником в інформаційному просторі, а учень в свою чергу, перетворюючись на суб’єкта пізнавальної життєдіяльності протягом уроку,  набуває особистісних компетентностей.
Таке навчання розвиває в учнів комутативні вміння та навички, забезпечує виховну мету, привчає їх працювати в команді, знімає нервове навантаження.
      

Динаміка  якості навчальних досягнень учнів  з географії 
                                      в  2014-2016р.
Клас,  предмет
К-ть учнів
семестр
Високий рівень
К- ть  %
Достатній рівень
К- ть    %
Середній рівень
К- ть     %
Низький рівень
К- ть       %
6
10
І
4
40%
3
30%
3
30%
-
-


ІІ
4
40%
4
40%
2
20%
-
=
7
15
І
5
33,3%
6
40%
4
26,7%
-
-


ІІ
6
40%
4
26,7%
5
33,3%
-
=
8
11
І
5
45,5%
3
27,3%
3
27,3%
-
-


ІІ
4
36,4%
5
45,5%
2
18,1%
-
-
9
6
ІІ
2
33,3%
2
33,3%
2
33,3%
-
-


ІІ
2
33,3%
3
50%
1
11,1%
-
-


Отже, використовуючи ІКТ на уроках географії, учитель інтенсифікує процес навчання, робить його більш наочним і динамічним. Ефективне використання комп’ютера на уроці, уміле поєднання педагогічної майстерності та можливостей комп’ютерної техніки дозволяє вчителю підвищити рівні навчальних досягнень школярів.



Навчальні заняття для мене та моїх учнів — постійний пошук,  спільна праця, в основі якої довіра та спільне бажання досягнути бажаний результат. 

Немає коментарів:

Дописати коментар