АНОТАЦІЯ
Тема досвіду: Використання інтерактивних методів навчання на уроках
української мови та літератури
Автор досвіду: Гелета Ольга Мар’янівна, вчитель української мови та
літератури
Адреса досвіду: Мостиська Друга загальноосвітня школа I-II ступенів
Гелета Ольга Мар’янівна - учитель української мови та літератури, кваліфікаційна категорія” спеціаліст першої категорії ”.
Вчитель-практик, який володіє сучасними технологіями навчання і виховання, бажанням вчитися та вмінням постійно самовдосконалюватися, творчим підходом до вирішення навчальних цілей.
Кожен урок української мови - це творча праця вчительки і учнів.
В основу своєї педагогічної діяльності поклала ідею «Використання інтерактивних методів навчання на уроках української мови та літератури».
Застосовує інтерактивні методи на уроках, на яких учні вчаться осмислювати отриману інформацію, трактувати її, застосовувати в конкретних умовах, водночас розуміти суть речей, уміти висловити думку, відстоювати свою позицію, співпрацювати в групі та колективі. Таким чином створюються умови для високоякісного засвоєння навчального матеріалу, розвитку здібностей учнів, їх соціальної та громадянської компетентності, виховання гармонійної особистості.
Вчителька глибоко вивчила теоретичні джерела з цієї проблеми, і у своїй роботі використала передовий педагогічний досвід, форми і методи для її реалізації.
Цій меті підпорядковує організацію роботи над проблемою.
Вчитель формує в учнів національну свідомість, любов до рідного краю, свого народу, бажання працювати задля розквіту держави.
Створила власний блог: olha.heleta@gmail.com(blogspot.com)
Рекомендується для поширення серед педагогів школи.
Характеристика професійної діяльності
Місик Марії Михайлівни,
заступника директора з навчально – виховної роботи
Мостиська Другої ЗОШ І-ІІ ст.
Місик Марія Михайлівна працює в Мостиська Другій ЗОШ І-ІІст. на посаді заступника директора з навчально – виховної роботи 2003 року. Атестується вперше. Пройшла курси підвищення кваліфікації заступника директора з навчально – виховної роботи та вчителів географії в ЛОІППО (свідоцтво ААБ №004136 від 10.02.2017р. ).
Виявляє високий рівень професіоналізму, ініціативи, творчості, досконало володіє ефективними формами, методами організації навчально – виховного процесу, методичної роботи в школі. Постійно здійснює контроль за якістю навчально-виховного процесу, об'єктивністю оцінювання результатів навчання, забезпеченням рівня підготовки учнів відповідно до вимог Державного стандарту. Забезпечує координацію роботи шкільного методичного об’єднання класних керівників. Узагальнює та впроваджує у навчально - виховний процес передовий педагогічний досвід. Сприяє підвищенню професійної майстерності вчителів.
Уміло організовує поточне і перспективне планування діяльності педагогічного колективу, вдало координує роботу вчителів з виконання навчальних планів і програм, надає допомогу педагогічним працівникам в освоєнні і розробленні інноваційних програм та впровадженні новітніх технологій . Систематично контролює навчальне навантаження учнів. Значну увагу звертає на культуру ведення шкільної документації.
На високому рівні організовує методичну роботу. Для цього використовує як традиційні, так і нетрадиційні форми роботи. Проводить методичні оперативки з метою ознайомлення з нормативними документами, державними стандартами викладання окремих предметів, передовим педагогічним досвідом, новинками методичної літератури, періодичних видань з предметів та ін.. Знайомить педагогів з питаннями, які неможливо передбачити заздалегідь (розпорядження, накази тощо).
Однією з форм методичної роботи, спрямованої на пошук, підтримку і пропаганду передового педагогічного досвіду вчителя, а також діяльності всього педагогічного колективу з питань нових технологій, організації навчально-виховної та науково-методичної роботи є творчий звіт вчителя, який проводиться щорічно в період атестації.
Активно впроваджує у освітній процес нетрадиційні форми методичної роботи: творчі портрети вчителів, тренінги, практичні семінари, методичні ринги тощо. Провела практичне заняття з елементами тренінгу «Роль учителя у формуванні особистості учня » (2013р.), методичний ринг «Використання інноваційних технологій як шлях до розвитку професійної компетентності та творчого потенціалу учасників навчально-виховного процесу» (2014р.) , тренінгове заняття «Формування сприятливого клімату в колективах установ освіти» (2015р.), творчий портрет вчителя «Учитель майбутнього» (2015р.).
Заохочує вчителів до участі у різноманітних фахових конкурсах. У 2016р учитель початкових класів стала лауреатами районного етапу конкурсу «Учитель року», у номінаціях «Початкові класи»). Оформила виставку методичних розробок «Від творчого прийому-до творчого уроку й заходу» та інформаційно - методичний куток «Педагогічна майстерність ».
При вивченні системи роботи вчителів школи звертає особливу увагу на ефективність праці педагога, його здатність якісно організовувати навчально - виховний процес, використання ними сучасних методів, форм навчання та виховання, вміння розвивати здібності та інтереси дітей, здійснювати диференційований підхід до школярів. Завжди об’єктивно, доброзичливо оцінює працю вчителів, намагається максимально використати різноманітні форми і методи заохочення. Веде картотеку передового педагогічного досвіду всіх педагогів.
Для реалізації роботи педагогічного колективу школи з обдарованими учнями розроблено програму «Обдарована дитина». За три останні роки (2014-2016 ) вчителями підготовлено 6 переможці ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з базових дисциплін. Учні школи беруть активну участь у Міжнародних конкурсах «Левеня», «Кенгуру», «Соняшник», «Геліантус», «Колосок», «Смішний колосок», мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді ім. Т. Шевченка, у конкурсах знавців української мови ім. П. Яцика. В управлінській діяльності використовує комп’ютерні технології. Вимагає від учнів дотримання Статуту школи. Контролює забезпечення здорових і безпечних умов навчання, виховання, праці.
Підтримує зв’язки з батьками, надає їм консультативну допомогу з питань освіти, фізичного й психічного розвитку їх дітей.
Бере активну участь у роботі постійно діючого семінару заступників директорів шкіл з навчально - виховної роботи методичного кабінету відділу освіти Мостиської РДА.
Творча, ерудована, самокритична і вимоглива, що сприяє формуванню свідомої дисципліни, чіткості та злагодженості роботи всього педагогічного колективу.
Постійно вдосконалює педагогічну майстерність, загальну культуру, підвищує фаховий і кваліфікаційний рівень.
Користується авторитетом серед учнів, батьків, працівників школи, односельців.
Місик Марія Михайлівна посадові обов’язки виконує в повному обсязі та може бути атестована на відповідність займаній посаді.
Начальник відділу освіти
Мостиської райдержадміністрації ________________ Груник І.М..
З характеристикою ознайомлена _________________ Місик М.М.
«____»______________20___р.
Відділ освіти Мостиської районної державної адміністрації
ОПИС
ДОСВІДУ РОБОТИ
ЗАСТУПНИКА ДИРЕКТОРА З
НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОЇ РОБОТИ
МОСТИСЬКА ДРУГОЇ ЗОШ І-ІІСТ.
МІСИК МАРІЇ МИХАЙЛІВНИ
|
2017
Тема: «Формування життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи».
Адреса досвіду: Мостиська Друга ЗОШ І-ІІ ступенів, Мостиського району .
Автор: Місик Марія Михайлівна
"Якщо ви хочете, щоб педагогічна праця давала вчителеві насолоду, щоб повсякденне проведення уроків не перетворювалося на нудну, одноманітну повинність, виведіть кожного вчителя на щасливу стежку дослідника."
В.Сухомлинський
Одним із найоптимальніших шляхів організації освітнього процесу – це впровадження інтерактивних методів, під якими розуміємо взаємозалежну спільну діяльність усіх учасників освітнього процесу, під час якої всі вони поринають у реальну атмосферу співпраці для спільного розв’язання проблем.
Інтерактивна модель навчання орієнтує учасників процесу на тотальний прояв творчої активності, відкрите спілкування, колективне напрацювання стратегії та координацію спільних дій. Саме активні та інтерактивні форми методичної роботи полегшують процес набуття педагогами нового досвіду, сприяють засвоєнню нових знань, розвитку активності, ініціативності, творчості кожного вчителя , поліпшують емоційний фон спілкування.
Сьогодні головними завданнями оптимізації методичної роботи єуникнення формалізму, розвиток творчого потенціалу кожного вчителя, створення належних умов для самоосвіти та самовдосконалення педагогічного колективу. На заступника директора з навчально - виховної роботи покладено важливе завдання бути лідером професійного розвитку педагогів, відчувати потреби кожного вчителя і шкільного колективу в цілому. Для того щоб побудувати методичну роботу з педагогічними кадрами так, щоб кожен учитель відчув ситуацію успіху, динамікупрофесійного росту, задоволення від роботи, потребу в самоосвітній діяльності, я обрала нетрадиційний підхід щодо планування роботи з педагогами школи.Звідси й випливає проблема над якою працюю « Формування життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи». Переконана, що такий підхід до методичної роботи в навчальному закладі допомагаєпедагогам стати відвертішими, демократичнішими, лояльнішими – до дітей, колег, і в першу чергу, до самих себе.
У роботі з педагогами використовую такі інтерактивні форми методичної роботи, як психолого-педагогічні тренінги, ділові ігри, різноманітні ігрові вправи, диспути, вікторини, методичні ринги тощо.
Зокрема, ігри інтерактивного спрямування дають змогу:
♦ створити умови для активної пізнавальної діяльності кожного педагога;
♦ підвищит ирівень мотивації, активності й творчості;
♦ сприяти встановленню відносин співробітництва між колегами;
♦ формувати організаторські здібності та навички спілкування;
♦ виробляти вміння приймати нестандартні рішення; аналізувати й
Оцінювати свої дії, рівеньвласної компетентності;
Такі форми роботи цікаві для педагогів, вони вносять в освітній процес свіжі думки, нові ідеї, сприяють згуртуванню колективу, мають значні переваги перед традиційними формами роботи. Їхня оригінальність, новизна викликають інтерес, використання ігрових методів допомагає зняти суб'єктивні бар'єри в спілкуванні (побоювання помилитися, прийняти неправильне рішення тощо). Традиційне навчання більше орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю сутністю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість інтерактивні форми орієнтовані на запитання і пошук відповіді. Вони охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, взаємодії.
Ділова гра відрізняється від багатьохактивних форм методично роботи тим, що її результат наближено до "мовленнєвого заняття". Практично аналіз позицій у грі входить в саму гру. Програвши певну ситуацію, педагог оцінює свої сили і можливості, розуміє, що час не розтрачено даремно. Проаналізувавши недоліки у діловій грі, він замислюється: "Щось я не вмію, не знаю, не розумію". Надзавдання гри - це й є досягнення ефект усаморозвитку, самоосвіти, саморегуляції. Саме в цьому, а не тільки в процесі гри треба бачити безпосередній ефект ділової гри, а це найголовніше, до чого повинен йти керівник гри, особливо, коли залучаються учителі-початківці.Таку форму роботи найчастіше використовую при роботі з молодими та малодосвідченими педагогами школи. Під час декади молодого спеціаліста проведено ділову гру «Методика проведення уроків різних типів». Під час її проведення молодим спеціалістам запропоновано теоретичний матеріал щодо структурної - послідовності етапів проведення уроків різних типів. На основі даного матеріалу проведено практичну вправу «Складаємо конспект уроку», інтерактивні вправи «Портрет ідеального вчителя» та «Зіграй учителя» .
Однією з форм методичної роботи є тренінги.
Тренінг - це групове заняття під керівництвом ведучого, спрямоване на відпрацьовування особисті сних навичок, краще розуміння себе й інших. Будь-який тренінг має яскраво виражений інтерактивний характер, тому щоро зрахований на активну суб'єктну реакцію учасників (інтелектуальну, емоційну, дієво-практичну). Саме така технологія набуває вирішального значення при формуванні основ проектування у вихованців та педагогів. Тренінг насамперед орієнтований на проблему і пошук її рішень, розвиває ворчі й дослідницькі навички учасників. Знання не повідомляються в готовому вигляді, а є продуктом активної діяльності самих учасників. У центрі уваги — самостійне навчання учасників та їх інтенсивна взаємодія. На відміну від традиційних, тренінгові форми навчання цілком охоплюють весь потенціал людини: рівень і якість її компетентності, здібність до прийняття рішень, творчого перетворення своєї діяльності. Метою педагогічного тренінгу може стати: інформування учасників; освоєння нових педагогічних технологій; набуття нових навичок і умінь учасниками; зміна погляду на проблему; створення нової моделі процесів різних рівнів; пошук ефективних шляхів вирішення виявлених проблем шляхом об'єднання фахівців різних профілів; підвищення самооцінки учасників, ефективності спілкування з колегами. З педагогами школи проведено тренінг: «Креативний вчитель – педагог нової формації» .В ході даного тренінгу вчителі працюючи в групах, мали змогу створити творчий портрет креативного педагога , вправи «Казковий вернісаж» та «Креативна уява» активізували творчу уяву учасників та спонукали до нестереотипного міркування.Під час тренінгового заняття «Психоемоційне здоров’я педагога» з учасниками проведено мотиваційну вправу «Чарівний глечик»,тест «Ваші дії в критичній ситуації»,вправу – розминку «Австралійський дощ».Зачитано притчу «Мудрість батьків». Надано рекомендації, як зберегти і відновити психоемоційне здоров’я педагога.
Вже стало традицією щорічно проводити в школі методичний тиждень. Він являє собою цікаву і ефективну форму обміну досвідом, та практичного навчання педагогів. Зазвичай складається план тижня, який включає проведення відкритих уроків, позаурочних заходів, конференцій, творчих звітів, творчих зустрічей, методичних фестивалів, ярмарок педагогічних ідей, демонстрування методичного дидактичного матеріалу тощо. Завершується методичний тиждень випуском підсумкового бюлетеня «Скарбничка педагогічної творчості».
Творчий портрет учителя - інтерактивна форма методичної роботи, спрямована на формування творчої активності, розвитку ініціативи педагога, узагальнення й поширення його досвіду, зростання авторитету.
Дана форма роботи потребує тривалої підготовки. Необхідно вивчити досвід роботи вчителя його професійну біографію, ознайомитися з творчим доробком, провести експрес – інтерв’ю з учителями та учнями тощо. Завершенням цієї підготовки є презентація творчого портрету учителя, яка може відбуватися у довільній формі. Ми практикує у вигляді педагогічної вітальні . В школі проведено творчий портрет вчителя англійської мови Москалик О.І «Учитель майбутнього». Присутні мали змогу переглянути виставку творчих надбань вчительки та мультимедійну презентацію «Від творчого учителя – до творчого уроку й заходу». В ході даного заходу учні та вчителі виконували пісні, декламували вірші, зачитували фрагменти з інтерв’ю. Цей захід сприяє згуртуванню педагогічного колективу, утвердженню в ньому духу професійного суперництва, творчого пошуку.
Творчий звіт педагога — форма методичної роботи, спрямована на пошук, підтримку і пропаганду передового педагогічного досвіду, а також діяльності всього педагогічного колективу з питань нових технологій організації навчально-виховної та методичної роботи в закладах освіти. В період атестації педагогічними працівниками проведено творчі звіти : хвилина творчості , педагогічна скарбничка , панорама методичних знахідок.
Методичний ринг - форма роботи з педагогічними працівниками, спрямована на пошук, розвиток, підтримку перспективного педагогічного досвіду або пошук нових ідей, шляхів вирішення актуальних проблем освіти. Методичний ринг сприяє вдосконаленню знань педагогів, виявляє їхню ерудицію. З учителями проведено методичний ринг «Використання інноваційних технологій як шлях до розвитку професійної компетентності та творчого потенціалу учасників навчально-виховного процесу». Паузи заповнювалися ігровими завданнями, педагогічними ситуаціями.
Крім вищезгаданих інноваційних технологій в організації роботи з педагогічними кадрами ефективно використовую ІКТ.Комп’ютерні технології дають можливість:
Ø Вести ділову та кадрову документацію;
Ø Проводити моніторинг діяльності учнів і вчителів;
Ø Створити базу даних для проведення засідань педагогічної ради , круглих столів, науково-практичних конференцій;
Ø Готувати звітну документацію;
Ø Створити річний план роботи школи в електронному варіанті;
Ø Здійснювати контрольно-аналітичну діяльність.
Ø Використовувати комп’ютерну діагностику під час атестації вчителів тощо.
На даний час функціонує 6 вчительських блогів. Завдяки використанню ІКТ значно підвищився методичний рівень проведення уроків, урізноманітнилися форми та методи навчальної співпраці вчителів та учнів. Накопичений досвід учителі школи висвітлюють на сайті районного відділу освіти та на власних створених сайтах та блогах.
Отже, досягти потрібного рівня підготовки педагогів можливо за умов використання сучасних технологій, побудованих на інтерактивних формах роботи та комп’ютерних технологіях, що розвивають творчі й дослідницькі навички. Знання, набуті в досвіді, є власним надбанням людини, і надалі їх легко застосовувати на практиці. Сподіваюсь, що інноваційні технології будуть й надалі сприяти створенню позитивного іміджу навчального закладу та професійному зростанню педагогів школи, активізуватимуть їх творчі здібності .
IV. Результати розгляду апеляцій
на рішення атестаційних комісій I та II рівнів**
______________________________________________________________________
______________________________________________________________________
Члени комісії: __________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ _________________
__________ _____________ __________ _______________
__________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ ________________
__________ _____________ __________ ________________
Дата атестації ____________________
(число, місяць, рік)
З рішенням атестаційної комісії ознайомлений _____________________ М.П. ( підпис працівника, який атестується)
Характеристика професійної діяльності
Місик Марії Михайдівни,
заступника директора з навчально – виховної роботи
Мостиська Другої ЗОШ І-ІІ ст.
Місик Марія Михайлівна працює в Мостиська Другій ЗОШ І-ІІст. на посаді заступника директора з навчально – виховної роботи 2003 року. Атестується вперше. Пройшла курси підвищення кваліфікації заступника директора з навчально – виховної роботи та вчителів географії в ЛОІППО (свідоцтво ААБ №004136 від 10.02.2017р. ).
Виявляє високий рівень професіоналізму, ініціативи, творчості, досконало володіє ефективними формами, методами організації навчально – виховного процесу, методичної роботи в школі. Постійно здійснює контроль за якістю навчально-виховного процесу, об'єктивністю оцінювання результатів навчання, забезпеченням рівня підготовки учнів відповідно до вимог Державного стандарту. Забезпечує координацію роботи шкільного методичного об’єднання класних керівників. Узагальнює та впроваджує у навчально - виховний процес передовий педагогічний досвід. Сприяє підвищенню професійної майстерності вчителів.
Уміло організовує поточне і перспективне планування діяльності педагогічного колективу, вдало координує роботу вчителів з виконання навчальних планів і програм, надає допомогу педагогічним працівникам в освоєнні і розробленні інноваційних програм та впровадженні новітніх технологій . Систематично контролює навчальне навантаження учнів. Значну увагу звертає на культуру ведення шкільної документації.
На високому рівні організовує методичну роботу. Для цього використовує як традиційні, так і нетрадиційні форми роботи. Проводить методичні оперативки з метою ознайомлення з нормативними документами, державними стандартами викладання окремих предметів, передовим педагогічним досвідом, новинками методичної літератури, періодичних видань з предметів та ін.. Знайомить педагогів з питаннями, які неможливо передбачити заздалегідь (розпорядження, накази тощо).
Однією з форм методичної роботи, спрямованої на пошук, підтримку і пропаганду передового педагогічного досвіду вчителя, а також діяльності всього педагогічного колективу з питань нових технологій, організації навчально-виховної та науково-методичної роботи є творчий звіт вчителя, який проводиться щорічно в період атестації.
Активно впроваджує у освітній процес нетрадиційні форми методичної роботи: творчі портрети вчителів, тренінги, практичні семінари, методичні ринги тощо. Провела практичне заняття з елементами тренінгу «Роль учителя у формуванні особистості учня » (2013р.), методичний ринг «Використання інноваційних технологій як шлях до розвитку професійної компетентності та творчого потенціалу учасників навчально-виховного процесу» (2014р.) , тренінгове заняття «Формування сприятливого клімату в колективах установ освіти» (2015р.), творчий портрет вчителя «Учитель майбутнього» (2015р.).
Заохочує вчителів до участі у різноманітних фахових конкурсах. У 2016р учитель початкових класів стала лауреатами районного етапу конкурсу «Учитель року», у номінаціях «Початкові класи»). Оформила виставку методичних розробок «Від творчого прийому-до творчого уроку й заходу» та інформаційно - методичний куток «Педагогічна майстерність ».
При вивченні системи роботи вчителів школи звертає особливу увагу на ефективність праці педагога, його здатність якісно організовувати навчально - виховний процес, використання ними сучасних методів, форм навчання та виховання, вміння розвивати здібності та інтереси дітей, здійснювати диференційований підхід до школярів. Завжди об’єктивно, доброзичливо оцінює працю вчителів, намагається максимально використати різноманітні форми і методи заохочення. Веде картотеку передового педагогічного досвіду всіх педагогів.
Для реалізації роботи педагогічного колективу школи з обдарованими учнями розроблено програму «Обдарована дитина». За три останні роки (2014-2016 ) вчителями підготовлено 6 переможці ІІ етапу Всеукраїнської учнівської олімпіади з базових дисциплін. Учні школи беруть активну участь у Міжнародних конкурсах «Левеня», «Кенгуру», «Соняшник», «Геліантус», «Колосок», «Смішний колосок», мовно-літературному конкурсі учнівської та студентської молоді ім. Т. Шевченка, у конкурсах знавців української мови ім. П. Яцика. В управлінській діяльності використовує комп’ютерні технології. Вимагає від учнів дотримання Статуту школи. Контролює забезпечення здорових і безпечних умов навчання, виховання, праці.
Підтримує зв’язки з батьками, надає їм консультативну допомогу з питань освіти, фізичного й психічного розвитку їх дітей.
Бере активну участь у роботі постійно діючого семінару заступників директорів шкіл з навчально - виховної роботи методичного кабінету відділу освіти Мостиської РДА.
Творча, ерудована, самокритична і вимоглива, що сприяє формуванню свідомої дисципліни, чіткості та злагодженості роботи всього педагогічного колективу.
Постійно вдосконалює педагогічну майстерність, загальну культуру, підвищує фаховий і кваліфікаційний рівень.
Користується авторитетом серед учнів, батьків, працівників школи, односельців.
Місик Марія Михайлівна посадові обов’язки виконує в повному обсязі та може бути атестована на відповідність займаній посаді.
Начальник відділу освіти
Мостиської райдержадміністрації ________________ Груник І.М..
З характеристикою ознайомлена _________________ Місик М.М.
«____»______________20___р.
Тема: «Формування життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи».
Адреса досвіду: Мостиська Друга ЗОШ І-ІІ ступенів, Мостиського району .
Автор: Місик Марія Михайлівна
"Якщо ви хочете, щоб педагогічна праця давала вчителеві насолоду, щоб повсякденне проведення уроків не перетворювалося на нудну, одноманітну повинність, виведіть кожного вчителя на щасливу стежку дослідника."
Одним із найоптимальніших шляхів організації освітнього процесу – це впровадження інтерактивних методів, під якими розуміємо взаємозалежну спільну діяльність усіх учасників освітнього процесу, під час якої всі вони поринають у реальну атмосферу співпраці для спільного розв’язання проблем.
Інтерактивна модель навчання орієнтує учасників процесу на тотальний прояв творчої активності, відкрите спілкування, колективне напрацювання стратегії та координацію спільних дій. Саме активні та інтерактивні форми методичної роботи полегшують процес набуття педагогами нового досвіду, сприяють засвоєнню нових знань, розвитку активності, ініціативності, творчості кожного вчителя , поліпшують емоційний фон спілкування.
Сьогодні головними завданнями оптимізації методичної роботи єуникнення формалізму, розвиток творчого потенціалу кожного вчителя, створення належних умов для самоосвіти та самовдосконалення педагогічного колективу. На заступника директора з навчально - виховної роботи покладено важливе завдання бути лідером професійного розвитку педагогів, відчувати потреби кожного вчителя і шкільного колективу в цілому. Для того щоб побудувати методичну роботу з педагогічними кадрами так, щоб кожен учитель відчув ситуацію успіху, динамікупрофесійного росту, задоволення від роботи, потребу в самоосвітній діяльності, я обрала нетрадиційний підхід щодо планування роботи з педагогами школи.Звідси й випливає проблема над якою працюю « Формування життєвих компетенцій учнів у вимірі освітніх інновацій сучасної сільської школи». Переконана, що такий підхід до методичної роботи в навчальному закладі допомагаєпедагогам стати відвертішими, демократичнішими, лояльнішими – до дітей, колег, і в першу чергу, до самих себе.
У роботі з педагогами використовую такі інтерактивні форми методичної роботи, як психолого-педагогічні тренінги, ділові ігри, різноманітні ігрові вправи, диспути, вікторини, методичні ринги тощо.
Зокрема, ігри інтерактивного спрямування дають змогу:
♦ створити умови для активної пізнавальної діяльності кожного педагога;
♦ підвищит ирівень мотивації, активності й творчості;
♦ сприяти встановленню відносин співробітництва між колегами;
♦ формувати організаторські здібності та навички спілкування;
♦ виробляти вміння приймати нестандартні рішення; аналізувати й
Оцінювати свої дії, рівеньвласної компетентності;
Такі форми роботи цікаві для педагогів, вони вносять в освітній процес свіжі думки, нові ідеї, сприяють згуртуванню колективу, мають значні переваги перед традиційними формами роботи. Їхня оригінальність, новизна викликають інтерес, використання ігрових методів допомагає зняти суб'єктивні бар'єри в спілкуванні (побоювання помилитися, прийняти неправильне рішення тощо). Традиційне навчання більше орієнтоване на правильну відповідь, і за своєю сутністю є формою передачі інформації та засвоєння знань. Натомість інтерактивні форми орієнтовані на запитання і пошук відповіді. Вони охоплюють весь потенціал людини: рівень та обсяг її компетентності (соціальної, емоційної та інтелектуальної), самостійність, здатність до прийняття рішень, взаємодії.
Ділова гра відрізняється від багатьохактивних форм методично роботи тим, що її результат наближено до "мовленнєвого заняття". Практично аналіз позицій у грі входить в саму гру. Програвши певну ситуацію, педагог оцінює свої сили і можливості, розуміє, що час не розтрачено даремно. Проаналізувавши недоліки у діловій грі, він замислюється: "Щось я не вмію, не знаю, не розумію". Надзавдання гри - це й є досягнення ефект усаморозвитку, самоосвіти, саморегуляції. Саме в цьому, а не тільки в процесі гри треба бачити безпосередній ефект ділової гри, а це найголовніше, до чого повинен йти керівник гри, особливо, коли залучаються учителі-початківці.Таку форму роботи найчастіше використовую при роботі з молодими та малодосвідченими педагогами школи. Під час декади молодого спеціаліста проведено ділову гру «Методика проведення уроків різних типів». Під час її проведення молодим спеціалістам запропоновано теоретичний матеріал щодо структурної - послідовності етапів проведення уроків різних типів. На основі даного матеріалу проведено практичну вправу «Складаємо конспект уроку», інтерактивні вправи «Портрет ідеального вчителя» та «Зіграй учителя» .
Однією з форм методичної роботи є тренінги.
Тренінг - це групове заняття під керівництвом ведучого, спрямоване на відпрацьовування особисті сних навичок, краще розуміння себе й інших. Будь-який тренінг має яскраво виражений інтерактивний характер, тому щоро зрахований на активну суб'єктну реакцію учасників (інтелектуальну, емоційну, дієво-практичну). Саме така технологія набуває вирішального значення при формуванні основ проектування у вихованців та педагогів. Тренінг насамперед орієнтований на проблему і пошук її рішень, розвиває ворчі й дослідницькі навички учасників. Знання не повідомляються в готовому вигляді, а є продуктом активної діяльності самих учасників. У центрі уваги — самостійне навчання учасників та їх інтенсивна взаємодія. На відміну від традиційних, тренінгові форми навчання цілком охоплюють весь потенціал людини: рівень і якість її компетентності, здібність до прийняття рішень, творчого перетворення своєї діяльності. Метою педагогічного тренінгу може стати: інформування учасників; освоєння нових педагогічних технологій; набуття нових навичок і умінь учасниками; зміна погляду на проблему; створення нової моделі процесів різних рівнів; пошук ефективних шляхів вирішення виявлених проблем шляхом об'єднання фахівців різних профілів; підвищення самооцінки учасників, ефективності спілкування з колегами. З педагогами школи проведено тренінг: «Креативний вчитель – педагог нової формації» .В ході даного тренінгу вчителі працюючи в групах, мали змогу створити творчий портрет креативного педагога , вправи «Казковий вернісаж» та «Креативна уява» активізували творчу уяву учасників та спонукали до нестереотипного міркування.Під час тренінгового заняття «Психоемоційне здоров’я педагога» з учасниками проведено мотиваційну вправу «Чарівний глечик»,тест «Ваші дії в критичній ситуації»,вправу – розминку «Австралійський дощ».Зачитано притчу «Мудрість батьків». Надано рекомендації, як зберегти і відновити психоемоційне здоров’я педагога.
Вже стало традицією щорічно проводити в школі методичний тиждень. Він являє собою цікаву і ефективну форму обміну досвідом, та практичного навчання педагогів. Зазвичай складається план тижня, який включає проведення відкритих уроків, позаурочних заходів, конференцій, творчих звітів, творчих зустрічей, методичних фестивалів, ярмарок педагогічних ідей, демонстрування методичного дидактичного матеріалу тощо. Завершується методичний тиждень випуском підсумкового бюлетеня «Скарбничка педагогічної творчості».
Творчий портрет учителя - інтерактивна форма методичної роботи, спрямована на формування творчої активності, розвитку ініціативи педагога, узагальнення й поширення його досвіду, зростання авторитету.
Дана форма роботи потребує тривалої підготовки. Необхідно вивчити досвід роботи вчителя його професійну біографію, ознайомитися з творчим доробком, провести експрес – інтерв’ю з учителями та учнями тощо. Завершенням цієї підготовки є презентація творчого портрету учителя, яка може відбуватися у довільній формі. Ми практикує у вигляді педагогічної вітальні . В школі проведено творчий портрет вчителя англійської мови Москалик О.І «Учитель майбутнього». Присутні мали змогу переглянути виставку творчих надбань вчительки та мультимедійну презентацію «Від творчого учителя – до творчого уроку й заходу». В ході даного заходу учні та вчителі виконували пісні, декламували вірші, зачитували фрагменти з інтерв’ю. Цей захід сприяє згуртуванню педагогічного колективу, утвердженню в ньому духу професійного суперництва, творчого пошуку.
Творчий звіт педагога — форма методичної роботи, спрямована на пошук, підтримку і пропаганду передового педагогічного досвіду, а також діяльності всього педагогічного колективу з питань нових технологій організації навчально-виховної та методичної роботи в закладах освіти. В період атестації педагогічними працівниками проведено творчі звіти : хвилина творчості , педагогічна скарбничка , панорама методичних знахідок.
Методичний ринг - форма роботи з педагогічними працівниками, спрямована на пошук, розвиток, підтримку перспективного педагогічного досвіду або пошук нових ідей, шляхів вирішення актуальних проблем освіти. Методичний ринг сприяє вдосконаленню знань педагогів, виявляє їхню ерудицію. З учителями проведено методичний ринг «Використання інноваційних технологій як шлях до розвитку професійної компетентності та творчого потенціалу учасників навчально-виховного процесу». Паузи заповнювалися ігровими завданнями, педагогічними ситуаціями.
Крім вищезгаданих інноваційних технологій в організації роботи з педагогічними кадрами ефективно використовую ІКТ.Комп’ютерні технології дають можливість:
Ø Вести ділову та кадрову документацію;
Ø Проводити моніторинг діяльності учнів і вчителів;
Ø Створити базу даних для проведення засідань педагогічної ради , круглих столів, науково-практичних конференцій;
Ø Готувати звітну документацію;
Ø Створити річний план роботи школи в електронному варіанті;
Ø Здійснювати контрольно-аналітичну діяльність.
Ø Використовувати комп’ютерну діагностику під час атестації вчителів тощо.
На даний час функціонує 6 вчительських блогів. Завдяки використанню ІКТ значно підвищився методичний рівень проведення уроків, урізноманітнилися форми та методи навчальної співпраці вчителів та учнів. Накопичений досвід учителі школи висвітлюють на сайті районного відділу освіти та на власних створених сайтах та блогах.
Отже, досягти потрібного рівня підготовки педагогів можливо за умов використання сучасних технологій, побудованих на інтерактивних формах роботи та комп’ютерних технологіях, що розвивають творчі й дослідницькі навички. Знання, набуті в досвіді, є власним надбанням людини, і надалі їх легко застосовувати на практиці. Сподіваюсь, що інноваційні технології будуть й надалі сприяти створенню позитивного іміджу навчального закладу та професійному зростанню педагогів школи, активізуватимуть їх творчі здібності .
Анотація
на досвід роботи вчителя географії
Мостиської Другої ЗОШ І-ІІ ст.
Місик Марії Михайлівни
з проблеми:
« Використання ІКТ на уроках географії та формування комунікативних навичок»
У досвіді розкрито шляхи удосконалення та підвищення ефективності сучасних уроків географії .
Позитивним є те, що є вибір ефективної структури уроку. Практична спрямованість уроків географії. Використання інноваційних форм і методів роботи.
Застосування педагогіки співпраці та співдружності. Вироблення мотивації та посилення позитивного ставлення учнів до навчання.
Описано способи запровадження педагогіки співпраці, діалогу, розкрито шляхи удосконалення методики проведення уроків та застосування нетрадиційних форм роботи, таких як: «географічна мозаїка», «міні-практикуми», «географічна розминка», «світлофор», «мозкова атака» та інші.
Формування ініціативної особистості, наділеною творчою уявою, мисленням. ІКТ на уроках географії дозволяють самостійно здобувати учнями знання , процес навчання за таких умов стає все більш цікавим для учителя та учнів. Саме цей вид процесу навчання може забезпечити найбільшу активізацію навчально-пізнавальної діяльності учнів.
Тому досвід роботи вчительки з використання ІКТ на уроках географії допомагають учням самостійно осмислювати зв’язки між фактами, чітко висловлювати думки, спонукають їх до глибокого проникнення в суть предмета. Використання презентацій з використання інформації з Інтернету , допомагає школярам легко входити в емоційну сферу, створюваною вчителькою на уроці.
Пізнавальна діяльність формується через зміст предмету та методи навчання. Використання проектних, ігрових, інтерактивних технологій кооперативного навчання (робота в малих групах, парах, «карусель», «акваріум»), колективно – групового навчання, ситуативного моделювання (залучення до ігри, ігрове моделювання явищ, що вивчаються), опрацювання дискусійних питань допомагають збудити інтерес до вивчення предмета, забезпечити умови для оптимального розвитку і виховання школярів. Раціонально використовуючи досягнення географічної науки, вчителька шукає нові підходи для розвитку мислення учнів, забезпечення міцного засвоєння знань. В її арсеналі різноманітні форми занять: лекції та семінарські заняття, навчальні ігри, дискусії, заліки, комп’ютерні уроки, практичні уроки, урок-змагання, урок-прес-конференція, урок – КВК.
У практиці вчителя уроки різноманітний арсенал форм і методів пізнавальної діяльності, різні форми поєднання фронтальної, індивідуальної та групової роботи; оптимально обрані монологічні, діалогічні, евристичні, пошукові, дослідницькі та інші методи навчання. Як один із факторів розвитку пізнавальної діяльності є робота з географічною картою і створення створення презентацій та кліпів до уроків, що використовує вчитель майже на кожному уроці, це дозволяє розвивати просторову уяву, формувати географічну компетентність.
Отже, застосування на уроках географії ІКТ сприяє активізації навчально-виховного процесу, удосконалення форм і методів уроку, відкриває нові можливості широкого впровадження в навчальний процес самостійної пізнавальної діяльності учнів, дозволяє залучити всіх учасників навчального процесу до активного набуття знань, до творчої діяльності. Вивчивши досвід роботи Місик М.М.. з даної проблеми, дирекція Мостиська Другої ЗОШ І-ІІ ступенів пропонує занести подані матеріали до картотеки передового педагогічного досвіду району.
Немає коментарів:
Дописати коментар